Panelová diskuse: Logistika v e-commerce

panel-1V úterý 25. listopadu uspořádal ADMEZ panelovou diskusi na téma „Logistika v e-commerce.“ Mezi spíkry se představili jak zástupci e-shopů, tak i přepravců.

Pozvání přijali Ondřej Vaňha (DPD), Robert Boček (InTime), Peter Schier (POPRON) a Petr Hulec (Expert ČR). Moderátory panelu byli výkonný ředitel ADMEZu Tomáš Hájek a Libor Švadlenka z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice.

 

panel-1

Velkým tématem byla doba dodání e-shopu. Největší rozdíl mezi úspěšnými e-shopy a těmi ostatními byl vidět na vyhlášení ShopRoku 2013, kde u oceněných e-shopů byla průměrná doba dodání 1,9 dne, u ostatních e-shopů je tato doba 2,7 dne. Jak řekl Robert Boček, zákazník si zboží vybírá poměrně dlouho a rozhoduje se, zda si ho koupí – což platí hlavně u dražších položek. Jakmile si ho ale jednou objedná, chce ho mít co nejdříve. Rychlost doručení dnes již není konkurenční výhodou.

Podle Tomáše Hájka je důležité, aby e-shop dodržel uvedenou dodací lhůtu. Pokud má uvedeno „do týdne“, nezáleží na tom, zda zboží přijde za 2 nebo 4 dny – musí ale přijít do týdne. Navíc pokud on sám potřebuje něco hned, nenakupuje to na internetu. Délka dodání se většinou odvíjí od toho, jak rychle je e-shop schopen zboží vyexpedovat. Přepravní služby doručují zásilky do 24 hodin od převzetí – pokud není přepravce schopen tuto lhůtu dodržet, jde z pohledu zákazníka o nekvalitní službu


Robert Boček: “Naším cílem není brát někomu podíl na trhu. Chceme dát zákazníkovi více alternativ.


Dočkáme se opravdu dodání do 2. dne?

Dodání v ten samý den je v České republice technicky možné jen ve větších městech, ve kterých mají e-shopy sklad. Není reálné, aby zákazník z Ostravy dostal v ten samý den zboží objednané z e-shopu se skladem v Praze. Dodání do druhého dne velké množství e-shopů nabízí, ovšem při objednání do určité hodiny. U velkého procenta e-shopů se to pak pohybuje pouze do brzkého odpoledne, v těchto hodinách ale lidé na e-shopech nenakupují. V Nizozemsku spustila pošta akci, kdy zboží objednané do půlnoci (a e-shopem doručené do logistického centra do 4:00) dodá zákazníkovi již druhý den ráno. Vzhledem k velikosti a dopravní obslužnosti je tento záměr mnohem jednodušeji realizovatelný, než by byl v České republice, ale bude zajímavé sledovat, zda s tímto někdo přijde i v tuzemsku – v zemi tulipánů se setkal s velkým úspěchem. Dalším zajímavým nápadem je výběr intervalu doručení přímo v objednávce na e-shopu, ovšem podle Ondřeje Vaňhy by tato možnost vedla k výraznému zvýšení ceny přepravy – pokud by se měl řidič trefovat do vybrané čtvrthodiny, doručí mnohem méně zásilek než obvykle.

panel-2

Český zákazník neuvažuje racionálně

Podle Petera Schiera neuvažují čeští zákazníci racionálně. Chtějí dostat zboží hned, požadují kvalitní službu a to všechno nejlépe zadarmo. Celkově vzato je cena za dopravu velkým problémem. E-shopy tlačí dopravce s cenami dolů, ale doprava nikdy nebude zdarma. Doprava zdarma je velký marketingový nástroj, nicméně e-shop musí z něčeho dopravu zaplatit. Možností je tak selekce zboží podle marže nebo – jak poznamenal Jenda Penkala – dávat dopravu zdarma jako bonus pro stálé zákazníky, u kterých se snižují marketingové výdaje na jejich znovuzískání. Například nový zákazník stojí e-shop 150 Kč z PPC nebo XML, ovšem pokud dáte stávajícímu dopravu zdarma a oslovíte ho třeba levnějším emailingem, vyjde vás pouze na 80 – 100 Kč. Podle Petra Hulce z Expert.cz se při akci s dopravou zdarma zvýšil obrat e-shopu o 2,5x. Také odzvonilo e-shopům, které prodávaly s nulovou marží a vydělávaly na dopravě.


Ondřej Vaňha: Ačkoliv řidiči již přijímají platby kartou, zákazníci stále platí hotově. Terminálu u řidiče nevěří.”


 

Poštomaty vezmou zákazníky poště

Poštomaty od InTime budou podle Roberta Bočka v provozu již před Vánoci. V současné době probíhá testovací provoz na boxech Kouzelné Almary, kterou InTime letos koupil. Chybovost se prý podařila snížit na 0,04 % a brzy nastane ostrý provoz celé sítě Poštomatů. Narozdíl od home delivery je výhodou, že zákazník není nucen domlouvat se s dopravcem na času dodání a tento čas dodržet, ale může si zboží vyzvednout úplně kdykoliv. V první čtvrtletí pak také InTime plánuje reverzní logistiku – přes Poštomaty bude možné zásilky nejen vyzvedávat, ale i zasílat. Podle dat ze zahraničí se objem poslaných zásilek k celkovému provozu bude pohybovat kolem 20 %. Nejvíce zákazníků pak prý odlákají poště – budou to právě ti, co si dříve nechali zasílat zboží na poštu, ale nebaví je čekat ve frontě a chtějí vyzvednutím balíku strávit co nejméně času.

panel-4


Petr Hulec:Cesta mezi výrobcem a zákazníkem se neustále zkracuje, někteří výrobci již provozují vlastní e-shopy. Pro nás, jako prodejce elektra, to není dobrá zpráva.”


Osobní odběr je stále populární

Podobný způsob zvolil i Popron, který vytvořil vlastní distribuční síť Popron Partner, tvořenou zejména trafikami. V současné době patří do sítě více než 400 výdejních míst, podle slov Petera Schiera síť rozšíří až na 1000 výdejen. Kromě toho plánují také expanzi na Slovensko. Přes síť Popron Partner byly odeslány již desetitisíce objednávek.

Osobní odběr dosahuje velkých čísel také u Expert.cz, podle Petra Hulce je to kolem 80 % všech objednávek. Jejich výhodou je velké množství prodejen i v menších okresních městech. Zákazníkům při osobním odběru jde hlavně o spojení virtuálního světa s reálným – na prodejně se při vyzvednutí objednávky mohou poradit s prodejcem, dokoupit doplňkové zboží, případně zboží ihned reklamovat. Tyto domněnky potvrdila i akce s dopravou zdarma, když i po dobu trvání této akce byl osobní odběr využíván z 50 %.


Libor Švadlenka: Když 50 % zákazníků e-shopů zjistí, že musí platit za doručení, jdou jinam.”


Chcete poradit s logistikou a jejím marketingovým využitím? Kontaktujte nás a využijte našich dlouholetých zkušeností na stovkách projektů.

Kam dále?

Všechny články autora: David Hořava

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: