Nezbytnost jménem Litmus. Proč byste ho měli používat?
Litmus je jedním ze základních nástrojů e-mailového marketingu. Pomáhá nám s vytvářením a optimalizací e-mailových šablon, kontrolou již připravených newsletterů, spamovou kontrolou i analýzou jednotlivých rozesílek. Je to přesně ten nástroj, který zefektivní váš e-mailing. Co vše vlastně Litmus umí?
Optimalizace e-mailových kampaní
Připravujete si newslettery sami? Stává se, že se vám bloky v šabloně rozpadávají, zlobí responzivní grafika, e-maily se zobrazují v každém prohlížeči jinak? S tím je nyní konec. Základním prvkem nástroje Litmus je možnost otestovat si vámi připravený kód pro různá koncová zařízení prostřednictvím tzv. „builderu“. Pokud tedy máte již nakódovaný newsletter, můžete si ho jednoduše otestovat v 50 i více různých koncových zařízení, včetně tabletů a mobilních telefonu s různými operačními systémy.
Nezapomínejte přitom na jednu zásadní věc. Testování je sice velice svižné (obvykle do 20s budete mít otestováno na všech vybraných zařízeních), ale je to dáno tím, že Litmus neumožňuje upload příloh (jako jsou obrázky) na svůj server. Pro potřeby testování je potřeba obrázky nahrát na externí server a odkazovat na ně.
Checklist
Možná se zdá, že jsem v části o builderu vynechal spoustu důležitých bodů. Budeme se jim ale věnovat nyní. Checklist je de facto seznam bodů, které si při kontrole newsletteru „odškrknete“. A poté? Máte splněno. Litmus funguje naprosto stejně. Je zde definován základní soubor pravidel, po jejichž splnění získáte naprosto validní e-mailovou šablonu. Jsou zde dvě cesty, jak pomocí checklistu otestovat šablonu pro rozesílku.
Pokud máte naimportovanou šablonu ve svém nástroji pro e-mailing, stačí zvolit možnost „Send your draft email“, kde zadáte e-mailovou adresu, na kterou pošlete z vašeho nástroje test. Po přijetí vás Litmus přesměruje do checklistu s analýzou vaší rozesílky.
Druhou možností je, že naimportujete zdrojový kód, zvolíte předmět e-mailu, odesílatele a adresu pro odpověď na newsletter. Litmus provede validaci předmětu a odesílatele, zda odpovídá vaše „reply“ adresa, na veškeré odkazy pošle dotaz a v případě neúspěchu je červeně označí – jinak bude vše vypadat jako obrázek níže.
Pokud ručně nastavujete UTM tagování, bude pro vás jistě i zajímavá možnost testování UTM kódů v sekci trackovaní. I toto je standardní součástí checklistu. Litmus porovná UTM ve všech odkazech a ty špatné zvýrazní. Další užitečnou funkcí je kontrola popisků obrázků („alt“). Volba sekce image blocking vám skryje všechny obrázky (tak jako Outlook) a uvidíte jejich alternativní popisy.
Poslední částí checklistu je testování načítání newsletteru. V případě, že používáte příliš velké obrázky, Litmus zobrazí časovou osu s vyznačením času, který je nezbytný pro zobrazení veškerého obsahu newsletteru koncovému uživateli.
Další příjemnou funkcí Litmus je testování landing pages, kde si můžete otestovat jednotlivé stránky vašeho e-shopu včetně zobrazení v mobilních zařízení.
Analytika
V poslední řadě si popíšeme, jak efektivně změřit a vyhodnotit rozesílku. V nabídce po zvolení možnosti Analytics vám Litmus umožní vygenerovat trackovací kód, který vložíte do zdrojového kódu šablony před koncovým tagem </body>.
Po rozeslání pak v nástroji uvidíte, jak vám budou naskakovat jednotlivé statistiky. Jde například o otevíratelnost, přečtení či smazání e-mailů, informace o koncových zařízeních (mobilních i desktopových), informace o prohlížečích či klientech, ve kterých byl e-mail zobrazen, geolokaci zemí a krajů apod.
Obrovskou výhodou je také možnost všechny statistiky vyexportovat (do formátu CSV), což umožní například segmentaci zákazníků či vytváření dalších kampaní, např. pro zákazníky s vybraným mobilním zařízením.
Tip: Ukázku vyhodnocení rozesílky najdete pod tímto odkazem.
Napsat komentář