Muži versus ženy: jak se liší při nakupování?

muziversuszenyperexKdyž jsme v loňském roce představovali náš spotřebitelský výzkum na téma nakupování na internetu, neřešili jsme případné rozdíly mezi pohlavími. Muži a ženy se v preferencích při nakupování ve většině shodují – přesto existuje několik rozdílů.

Našeho spotřebitelského výzkumu se loni na podzim zúčastnilo celkem 802 respondentů, z nichž 393 tvořily ženy, zbytek muži. Jeho výsledky jste si mohli přečíst již loni, k výzkumu jsme zveřejnili infografiku a kompletní prezentaci s hlavními závěry.

Nákupy na internetu podle pohlaví

Při zkoumání odpovědí obou pohlaví jsme se zaměřili především na hledání významných rozdílů. Odlišnosti je přitom možné najít už v samotném postoji k nákupům na internetu. Téměř 58 % žen má pozitivní vztah k online nákupům drogerie, u mužů jde pouze o 18 % respondentů. Naopak ženy se nejméně ztotožňují s možností pořídit si tímto způsobem PC nebo telefonů, což je nemyslitelné téměř pro 20 % z nich. U mužů to není ani 1 %.

Na otázku, které druhy zboží nakupují častěji než dříve, odpovídají obě pohlaví rozdílně. Ženy nakupují častěji zejména kosmetiku, parfémy, obuv a oděvy. „Například intenzita nákupů obuvi a oděvu v poslední době rostla u téměř 40 % žen, u můžu je to ale necelých 19 %. U nich je v tomto ohledu premiantem kategorie PC a telefonů – 39 % stále více využívá služeb e-shopů, u žen to stejné platí jen pro 20 % dotázaných,“ říká Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

Délka dodání? Muži jsou náročnější

V otázce dopravních služeb se muži projevili jako ochotnější, ale i náročnější pohlaví. Na rozdíl od žen více preferují doručení poštou nebo jinou společností – to platí téměř ve všech kategoriích zboží s výjimkou zdraví, kosmetiky, parfémů a drogerie. Jsou také překvapivě ochotnější zajít si zboží vyzvednout na prodejnu, výdejnu e-shopu nebo do partnerského prodejního místa (Uloženka, Zásilkovna). V případě některých druhů zboží je rozdíl mezi pohlavími výrazný – například až o 40 % více mužů než žen je ochotno zajít si osobně vyzvednout nakoupené potraviny nebo nábytek.

Co se týče akceptovatelné délky pro dodání zboží, ženám obecně nevadí svou objednávku čekat 3 a více dnů. Muži chtějí od prodejců více – nejčastěji sice stejně jako ženy akceptují dodání do 3-4 dnů, více mužů ale považuje za standard doručení již ve stejný den nebo do 24 hodin. „Doručení v den objednání je zajímavé také tím, že nejvíce lidí ho očekává od prodejců PC a telefonů – to se týká téměř 10 % mužů a 9 % žen. Důvodem je, že právě v tomto segmentu se objevili průkopníci, kteří začali zboží doručovat ještě tentýž den po objednání,“ vysvětluje Jan Penkala.

Jak pohlaví vybírají e-shop?

Stále častěji se hovoří také o roli internetu (a např. srovnávačů zboží) při nákupech v běžných kamenných obchodech. Z našeho výzkumu vyplynulo, že zhruba 51 % žen používá internet jako zdroj informací před nákupem, rozdíl oproti výsledku u mužů (49 %) je zanedbatelný. Velmi podobně vybírají obě pohlaví také internetový obchod, v němž uskuteční svou objednávku – muži mají o něco častěji své oblíbené internetové obchody nebo využívají srovnávače zboží. Ženy zase o něco více nechávají výběr obchodu náhodě. I zde jsou ale rozdíly minimální.

Zdroj fotografie: © Lsk | Dreamstime Stock Photos

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: