Jak jsme natáčeli reklamní videospoty pro Kostelecké uzeniny
Kostelecké uzeniny působí na trhu už od roku 1917. Vyrábí masné výrobky jako například klobásy, salámy nebo šunky. Mezi nejznámější produkty patří řada Premium, kam patří například Kostelecký uherák, Křemešník nebo Čeřínek. Klient nás oslovil, abychom pro něj připravili sérii reklamních spotů pro několik produktových řad. Vzhledem k tomu, že jídlo bezpochyby patří ke vděčným tématům, velice rádi vám přiblížíme průběh realizace.
Jak vypadalo zadání?
Ve spolupráci s kreativním ředitelem Kosteleckých uzenin jsme připravili zadání na 2 kampaně.
1) Videospoty o snadném vaření
Tato kampaň měla zviditelnit kompletně připravené produkty, které stačilo pouze tepelně upravit. Stála před námi otázka, jak tyto „polotovary“ prezentovat.
Vycházeli jsme z výzkumů, které nám poskytly užitečné informace o cílové skupině. Z těchto informací nám vyšlo, že by videospoty měly cílit především na skupinu finančně zajištěných rodin s dětmi a mladých párů. Stál za tím jednoduchý důvod.
U této cílové skupiny je jedním z klíčových insightů nedostatek času. Nemohou si dovolit trávit hodiny u přípravy jídel. V některých případech ani nemají chuť se učit složitější recepty. Naopak ocení pokrmy, které se snadno i rychle připraví a zároveň budou skvěle chutnat. Za takový produkt si rádi připlatí.
Z tohoto důvodu jsme se v našem konceptu zohlednili právě úsporu času.
2) Videospoty o grilování
Tady naše úvahy směřovaly úplně jiným směrem.
Řadu grilovacích spotů sráží přehnaná stylovost. Divák po jejich zhlédnutí často získává pocit, že podobné jídlo nikdy sám nepřipraví.
My jsme naopak potřebovali navodit pocit, že tento typ grilování zvládne každý. Celý průběh přípravy musel působit uvěřitelně, přirozeně, trochu na pomezí střídmého luxusu a zároveň uvolněnosti.
Čerpali jsme opět z výzkumů Kosteleckých uzenin. Ty naznačily, že cílení videospotů by mělo ideálně směřovat na muže mladšího až středního věku se středním až vyšším příjmem. Grilování pro tuto cílovou skupinu představuje zážitek i prezentaci kulinářského umění. Chtějí na své blízké při návštěvě udělat skvělý dojem.
Velice nás inspirovala postava Ládi Grillemana, který vznikl v rámci marketingové strategie Kosteleckých uzenin. Láďa hraje roli grilovacího maniaka, který ugriluje cokoliv, jakkoliv a kdekoliv. Tento rozcuchaný chlapík si na nic nehraje a rád boří klasické komunikační mýty. Záměrně nepoužívá spisovnou češtinu, aby navodil atmosféru uvolněnosti a venkovského prostředí.
Co jsme řešili před natáčením?
Jak naznačil úvod, jídlo je pro natáčení velice vděčné téma. Zároveň u něho ale musíte pohlídat velké množství detailů. Jen díky tomu spoty zapůsobí tím správným dojmem a na ty správné smysly.
Lokace natáčení
Videospoty o snadném vaření vyžadovaly jednu věc. Potřebovali jsme především zdůraznit proces jednoduché a rychlé přípravy. Divák měl získat pocit, že si tyto produkty může sám ihned přichystat.
Proto jsme zvolili jako kulisu jednoduchou kuchyni, kdy diváci vidí pouze ruce kuchaře během přípravy jídla. Cokoliv dalšího by zbytečně odvádělo pozornost od jednoduchého procesu.
Druhá kampaň potřebovala odlišný přístup. Naše idea zde naopak potřebovala zachytit celkovou atmosféru grilování na pomezí luxusu a přitom s dojmem uvolněnosti. Proto zde padla volba na zahradu, kterou si lidé nejčastěji spojí právě s grilováním.
Hlavní postavu kampaně ztvárnil judista Lukáš Krpálek, který se v době publikování videospotů těšil velké mediální popularitě. Navíc dovoloval spojení vrcholového sportovce, chlapa jako hory, s konzumací pořádného masa. Toho jsme chtěli využít.
Technika
Pro natáčení jídla jsme využili rychloběžnou kameru. Oproti těm klasickým dosahuje vyššího frameratu s četností až 100 snímků za vteřinu.
To nám dovolilo, aby na zpomalených záběrech dostatečně vynikly efekty při přípravě jednotlivých surovin.
Příprava jídla
Pokud budete natáčet záběry s jídlem, dopředu počítejte s nepovedenými záběry, kterých není málo. Z tohoto důvodu jsme předem připravili hned několik jídel dopředu.
U videospotů o snadném vaření vše bylo o dost jednodušší, protože jejich příprava zabere jen chvíli. Kampaň o grilování představovala větší výzvu. Proto jsme předem připravovali několik hotových hamburgerů i surovin pro natáčení celého procesu grilování.
Složení týmu
Podle videozáznamů to působí dojmem, že potřebujete pouze dvě osoby – kameramana a herce na kameře. Celý nahrávací tým v našem případě ale tvořilo mnohem více lidí.
- Kameraman
- Herec
- Kuchař
- Foodstylista
- Produkční
- Maskérka
Nejdéle nám zabral výběr vhodného kuchaře, který na videích připravoval jídlo. Musel mít totiž pěkné ruce, které na záběrech vyniknou.
Doporučujeme také pečlivě zvolit vhodného foodstylistu. Má zásadní vliv na výslednou podobu jídla na videu. My měli štěstí, protože jsme na agenturu Cotashon dostali skvělé doporučení od klienta.
S čím jsme se museli vypořádat během natáčení
Chcete-li docílit dobré kvality videospotů, věnujte hodně času přípravě. Během vlastního natáčení totiž nemáte už moc prostor cokoliv napravit.
Nám se to osvědčilo zejména při záběrech řezání roastbeefů. Abyste na videu dosáhli požadovaného efektu, musí kuchař maso rozříznout jedním hezkým řezem. To se nám bohužel ze začátku nedařilo, a proto tento postup musel opakovat několikrát. Samozřejmě pokaždé s jiným roastbeefem. Díky předchozí přípravě dostatečného množství kusů masa ale nešlo o výraznější komplikaci.
Jídlo má navíc tu nevýhodu, že i přes pečlivou práci foodstylistů začíná poměrně rychle „vadnout“. To nás nutilo, abychom některé scény (zejména s hamburgery) natáčeli co nejrychleji. V opačném případě by hrozilo, že na záběrech nevynikne jejich lahodný vzhled.
Zatímco v kuchyni si můžete většinu věcí přizpůsobit, venkovní prostředí představuje výzvu. Při natáčení videospotů na zahradě například došlo navzdory předpovědi počasí k velkému dešti. Přesto jsme pomocí silných světel a postprodukce, která zahrnovala retušování proudů deště v pozadí, dovedli tento problém v záběrech odstranit.
Využívali jsme při natáčení také metody „manipulace s časem“. Zpomalovaly jsme procesy, které by v reálu působily příliš rychle (například padání rajčat). Naopak docházelo ke zrychlování činností, které by trvaly na videu příliš dlouho (například proces grilování).
Na záběrech vidíte i situaci, kdy se vytahuje jídlo z trouby. Nepovažovali jsme za vhodné využívat reálné pečení v troubě kvůli spotřebě energie a strávenému času. Proto jsme využili speciální troubu bez zadní stěny. Díky ní se z trouby vytáhlo původní jídlo a vložilo se hotové, aniž by si divák ze záběrů čehokoliv všiml.
Při vlastní postprodukci jsme využili tzv. rembrantovské osvětlení, aby vynikly detaily pokrmů během přípravy.
Závěrečná doporučení
Při natáčení záběrů s jídlem je naprosto zásadní spolupráce s dobrým foodstylistou. Jen díky tomu například zajistíte, že šťáva z pokrmu bude vytékat tím správným směrem, maso natočíte z té správné strany a lidé na jídlo dostanou po zhlédnutí videa chuť.
Na druhou stranu můžete řadu věcí jednoduše připravit předem. Ať jde o prostory, dostatek jídla a podobně. Tím hodně snížíte šanci, že se cokoliv pokazí. Myslete na to, že při natáčení už nemáte moc prostoru pro nápravu.
U obou videokampaní jsme natáčeli hodně malé věci. Tím víc ale vyniknou detaily a záleží na vás, zda si je dovedete pohlídat. Proto si pečlivě hlídejte ostrost záběrů. Například u hamburgerů jsme záběry zaostřovali na předek, protože na videospostu nejvíc vynikne.
Pro takto malé produkce také doporučujeme, abyste při natáčení využívali náhledový monitor. Díky tomu okamžitě na místě vidíte reálný náhled scény i s případnými detaily, na kterých v tomto případně hodně záleží.
Tip: Chtěli byste podobné reklamní spoty? Kontaktujte nás a rádi vám pomůžeme.
Napsat komentář