Komentář: 5 důvodů, proč se českým e-shopům nedaří v zahraničí

Slovo expanze se dnes v tuzemské e-commerce objevuje stále častěji, příkladů úspěšného vstupu na zahraniční trhy je ale bohužel méně než těch neúspěšných. Proč se českým e-shopům za našimi hranicemi tolik nedaří?

Vstoupit na zahraniční trh je pro každý e-shop obrovskou výzvou, která na něj klade velké nároky. Nejde přitom pouze o dostatek financí nebo správnou obchodní strategii, neobejdete se ani bez znalosti trhu nebo kvalitního zákaznického servisu. Bohužel, řada tuzemských hráčů na tato jednoduchá pravidla zapomněla. Dělají pak chyby, kvůli kterým jejich expanze končí neúspěchem.

Volba zemí pro expanzi

Majitelé e-shopů se při plánování expanze často rozhodují pocitově podle představy o kupní síle, a proto volí velmi složité a specifické trhy (například Velká Británie, Německo). My doporučujeme věnovat dostatek času analýze exportního potenciálu jednotlivých trhů. Česká republika je v oblasti e-commerce již relativně etablovaná a místní e-commerce hráči jsou v online prodeji zkušení, ne vždy to ale znamená, že mají automaticky „recept na úspěch“ také v zahraničí.

Vhodným způsobem, který často s klienty konzultujeme, je využití menších, ale dynamicky rostoucích trhů, kde čeští e-shopisté i marketéři mohou lépe využít své zkušenosti.

Cíle expanze

Některé e-shopy chybně vnímají zahraniční expanzi jako možnost lehce zvýšit obrat a „vyzkoušet něco nového“. Bohužel však expanzi často neberou jako otevření nového trhu, ale spíše jako vstup do menšího města. Při vstupu investují malé testovací budgety, jež jsou mnohdy zaměřené na nelokalizované e-shopy, které vůbec nereflektují odlišnosti v nákupním chování jednotlivých trhů (kupříkladu způsoby platby a dopravy). Pokud už do nějaké země vstupujete, je základem nejen dostatečný kapitál, ale především nepodcenění fáze přípravy vlastního e-shopu.

Nedostatečná marketingová podpora

Podobně, jako je velkým problémem neznalost trhů a jejich potenciálu, může být mnohdy zkreslena také představa o marketingu. Pokud etablovaná česká značka, která na lokálním trhu působí několik let, vstoupí na zahraniční trh, nebude jí stačit jen zapnout PPC kampaně, aby dosáhla stejných výsledků jako v tuzemsku. Zjistěte si, jaké marketingové kanály ve vaší cílové zemi fungují, a připravte skutečně komplexní marketingovou strategii.

Podcenění jazykové bariéry

Tak, jako se liší nákupní chování v rámci evropských zemí, najdeme rozdíly rovněž v komunikaci se zákazníky a v úrovni zákaznického servisu. Často se stává, že e-shop vstupující na zahraniční trh má jedinou kontaktní adresu v Praze, s českým telefonním číslem a se zákaznickou podporou v angličtině. S takovýmto přístupem nelze uspět ani na velkých trzích, jako třeba Německo, ani na rychle rostoucích, jako je například Maďarsko či Rumunsko.

Legislativa a daně

Časté překvapení pro mnoho expandujících obchodů. Obdobně, jako je v Evropě každých pár set kilometrů jiný jazyk, jsou zde i jiné zákony a daňové sazby. Německo je známé svým legislativním „terorem“ e-shopů, který mnohdy dokáže překvapit i ty největší hráče. Naopak námi zmiňované Maďarsko je lákavou destinací, je však třeba počítat s tím, že pro vstup na tento trh potřebujete mít dostatečně vysokou marži. DPH v Maďarsku totiž dosahuje až 27 %, takže je potřeba se na to připravit.

Jak tedy na to?

Pokud svůj business plánujete rozšiřovat i do dalších zemí, doporučujeme si přečíst seriál o expanzi, který jsme pro vás připravili na našem blogu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: