Jak začít s věrnostním programem
Díky věrnostnímu programu můžete využít kupní potenciál stávajících zákazníků na maximum. V článku vám poradíme, jak začít s jeho přípravou.
Důvodů, proč investovat do vlastního věrnostního programu, je celá řada. Můžete díky němu zvýšit průměrnou hodnotu objednávek, získávat důležité informace o chování svých zákazníků i budovat povědomí a vztah ke značce. Jak postupovat, pokud o věrnostním programu uvažujete?
1. Komunikační strategie
Prvním stádiem v přípravě kvalitního věrnostního programu je definice jeho funkce a cílů, které má plnit. Chcete získat více informací o svých zákaznících? Nebo zvýšit povědomí o značce? Jakmile si ujasníte hlavní důvod, proč věrnostní program potřebujete, můžete přistoupit k nastavení komunikace.
Zde pro vás bude důležitá marketingová strategie – cílová skupina a konkrétní persony. Na základě toho, co o svých zákaznících víte, jste schopni přijít s vhodnou formu oslovení zákazníků, a tím jim představit program i se všemi výhodami.
2. Inspirujte se konkurencí
Pokud zatím nemáte představu o tom, jaké výhody by měl váš věrnostní program nabízet a jak má vypadat, není na škodu udělat si malý konkurenční průzkum. Z řešení jiných firem si můžete vzít inspiraci, ale také se poučit o chybách a slabých místech. Ne všechny věrnostní programy v ČR totiž skutečně plní svůj účel.
3. Potřebuje zákazník věrnostní program?
V popředí vašich úvah a rozhodnutí by měl vždy zůstat zákazník. Zjistěte si o něm maximum informací – demografii, nákupní chování, pohyb po webových stránkách nebo čas, který stráví jejich procházením.
Do podobného zákaznického průzkumu se můžete pustit buď sami, nebo se na spolupráci domluvit s odborníky. Zajímavým způsobem zákaznického testování je kvalitativní metoda, při níž si vyberete malý vzorek respondentů cílové skupiny, s nimiž pak probíhají individuální rozhovory či testy.
Na základě tohoto testování budete schopni připravit uživatelské příběhy či závěry k potvrzení nebo vyvrácení hypotéz, které jste si stanovili v obecném návrhu komunikace.
4. RFM/datová analýza
RFM analýza (Recency/Frequency/Monetary) vám umožní podívat se zblízka na chování uživatelů. Díky tomu můžete zákazníky segmentovat na základě různých nákupních vzorců a připravit personalizovanou komunikaci třeba pro e-mail marketing.
Datová analýza slouží jako podklad pro strategické rozhodování – díky ní zjistíte, jaké zákazníky v databázi vlastně máte, jak pravidelně nakupují a za kolik. Tyto informace můžete následně využít například pro nastavení optimálnějšího času reaktivace a retargetingu.
5. Konkrétní návrh a definice věrnostního programu
V této fázi budování věrnostního programu jste již schopni stanovit typ programu a víte i to, jak jej budete svým zákazníkům představovat v rámci komunikace. Vaše další kroky pak mohou směřovat k technologickému řešení a implementaci věrnostního programu do všech prodejních kanálů (e-shop, kamenné prodejny a podobně).
6. Nastavení marketingových kampaní
Jakmile je váš věrnostní program spuštěn, přichází na řadu jeho komunikace směrem k zákazníkům. Ta je pro úspěch zásadní – program by měl být důsledně komunikován s cílem rychle rozšířit povědomí o jeho existenci. Důležité je také vyhodnocovat, zda vámi stanovené motivace pro členství v programu na vaše zákazníky skutečně fungují.
Na základě nasbíraných dat máte možnost začít s optimalizací remarketingových kampaní podle segmentu zákazníků. Remarketingové kampaně doporučujeme komunikovat primárně přes displayové formáty a e-mail marketing.
Jaké podklady potřebujete?
- Používáte-li již věrnostní program, shromážděte si informace o tom, jak vypadá, co nabízí a v jakém je stavu.
- Představu či názor o správném fungování vašeho věrnostního programu.
- Maximum informací o vašich zákaznících a jejich nákupním chování.
- Seznam benefitů věrnostního programu (informace o nákladech i formě, v jaké mohou být tyto benefity prezentovány zákazníkům).
- Transakční data za poslední 3 roky.
- Databázi zákazníků.
- Rozpočet pro realizaci.
Napsat komentář