Jak ovlivnilo PPC kampaně zrušení inzerátů na Zboží.cz?
Zboží.cz zrušilo od začátku října prostor pro PPC inzeráty. Jaký vliv to mělo na PPC účty, tržby a optimalizaci pro zbožové srovnávače?
Když Seznam ohlásil zrušení reklamního prostoru pro PPC inzerci na Zboží.cz, bylo v podstatě jasné, že se tento krok negativně dotkne většiny kampaní realizovaných v jeho síti. Na toto téma konec konců vyšla řada článků, doporučujeme přečíst například ten od Mergada. Nyní, zhruba 2 měsíce od spuštění, již máme v rukou první data a zkušenosti, jak se novinky na Zboží.cz projevily v praxi.
Ztráta dat i zvýšení ceny za konverzi
Logickou nevýhodou nového Zboží.cz je vedle ztráty dat (vyhledávacích dotazů, které bylo možné použít k optimalizaci feedu) především výpadek objednávek a tím snížení tržeb. To se může v některých případech pohybovat až kolem 5 % z celého PPC účtu v závislosti na segmentu a ostatních specificích e-shopu.Protože hlavní novinkou je možnost biddingu ve fulltextovém vyhledávání (které u Zboží tvoří velkou část výsledků), snaha e-shopů se přesouvá od optimalizace feedu právě k biddingu.
PPC kampaně na Zboží.cz měly u většiny našich klientů v porovnání s kampaní ve vyhledávání nižší cenu za konverzi. Změna se proto dotklapředevším e-shopů, které prodávají zboží s nízkou marží – zisk z objednávky, která byla učiněna přes PPC inzerát na Zboží.cz, byl v některých případech až několikanásobně vyšší.Navíc u nerelevantních výsledků fulltextu mohly e-shopy u některých obecnějších frází (např. klec pro morče) dosahovat vysoké míry prokliku i nízkého CPA.
Výhody nového Zboží.cz
Dobré je zmínit také výhodu, kterou pocítí především malé e-shopy. Míra prokliku inzerátů na Zboží.cz se nejčastěji pohybovala okolo 1 %, u neoptimalizovaných kampaní ještě níže. Menší inzerenti mívali často zaškrtnutou volbu zobrazování PPC inzerátů pro vyhledávání i na Zboží.cz, což snižovalo výkon těchto kampaní a zvyšovalo jejich náklady. Vypnutím inzerce na Zboží.cz se jim tak výkon zvýší a na celkových nákladech ušetří.
Existuje také další prostor pro úsporu nákladů. Pokud je e-shop schopen se dostat na první stránku vyhledávání, ušetří bez ohledu na skutečnost, že jeho cena za konverzi byla u PPC ze Zboží nižší než u PPC ve vyhledávací síti. U objednávek přímo ze Zboží.cz může být výsledná cena ještě nižší. Samozřejmě za předpokladu rozumného přístupu k biddingu.
Nové příležitosti
E-shopy tak výpadek tržeb z PPC kampaní mohou nahradit novým biddingem ve fulltextovém vyhledávání, záleží ovšem na mnoha dalších faktorech, jako je segment e-shopu, cena prodávaného zboží atd. U menších e-shopů, které neměly vytvořené samostatné kampaně pro Zboží, dojde k celkové úspoře na nákladech v jejich PPC účtech.
Celkem 1 komentář k článku