3 mins read

Jak ovlivnilo PPC kampaně zrušení inzerátů na Zboží.cz?

01 Pro 2014 PPC

Zboží.cz zrušilo od začátku října prostor pro PPC inzeráty. Jaký vliv to mělo na PPC účty, tržby a optimalizaci pro zbožové srovnávače?

Když Seznam ohlásil zrušení reklamního prostoru pro PPC inzerci na Zboží.cz, bylo v podstatě jasné, že se tento krok negativně dotkne většiny kampaní realizovaných v jeho síti. Na toto téma konec konců vyšla řada článků, doporučujeme přečíst například ten od Mergada. Nyní, zhruba 2 měsíce od spuštění, již máme v rukou první data a zkušenosti, jak se novinky na Zboží.cz projevily v praxi.

Ztráta dat i zvýšení ceny za konverzi

Logickou nevýhodou nového Zboží.cz je vedle ztráty dat (vyhledávacích dotazů, které bylo možné použít k optimalizaci feedu) především výpadek objednávek a tím snížení tržeb. To se může v některých případech pohybovat až kolem 5 % z celého PPC účtu v závislosti na segmentu a ostatních specificích e-shopu.Protože hlavní novinkou je možnost biddingu ve fulltextovém vyhledávání (které u Zboží tvoří velkou část výsledků), snaha e-shopů se přesouvá od optimalizace feedu právě k biddingu.

PPC kampaně na Zboží.cz měly u většiny našich klientů v porovnání s kampaní ve vyhledávání nižší cenu za konverzi. Změna se proto dotklapředevším e-shopů, které prodávají zboží s nízkou marží – zisk z objednávky, která byla učiněna přes PPC inzerát na Zboží.cz, byl v některých případech až několikanásobně vyšší.Navíc u nerelevantních výsledků fulltextu mohly e-shopy u některých obecnějších frází (např. klec pro morče) dosahovat vysoké míry prokliku i nízkého CPA.

Výhody nového Zboží.cz

Dobré je zmínit také výhodu, kterou pocítí především malé e-shopy. Míra prokliku inzerátů na Zboží.cz se nejčastěji pohybovala okolo 1 %, u neoptimalizovaných kampaní ještě níže. Menší inzerenti mívali často zaškrtnutou volbu zobrazování PPC inzerátů pro vyhledávání i na Zboží.cz, což snižovalo výkon těchto kampaní a zvyšovalo jejich náklady. Vypnutím inzerce na Zboží.cz se jim tak výkon zvýší a na celkových nákladech ušetří.

Existuje také další prostor pro úsporu nákladů. Pokud je e-shop schopen se dostat na první stránku vyhledávání, ušetří bez ohledu na skutečnost, že jeho cena za konverzi byla u PPC ze Zboží nižší než u PPC ve vyhledávací síti. U objednávek přímo ze Zboží.cz může být výsledná cena ještě nižší. Samozřejmě za předpokladu rozumného přístupu k biddingu.

Nové příležitosti

E-shopy tak výpadek tržeb z PPC kampaní mohou nahradit novým biddingem ve fulltextovém vyhledávání, záleží ovšem na mnoha dalších faktorech, jako je segment e-shopu, cena prodávaného zboží atd. U menších e-shopů, které neměly vytvořené samostatné kampaně pro Zboží, dojde k celkové úspoře na nákladech v jejich PPC účtech.

Autor
Štěpánka Houžvicová

Štěpánka pro naše klienty zajišťuje revize XML, optimalizaci pro cenové srovnávače a spravuje PPC kampaně, s čímž je spojen návrh klíčových slov, sestavování samostatných kampaní a nakonec jejich vyhodnocování. Zároveň studuje marketingovou komunikaci na VŠFS.

One thought on “Jak ovlivnilo PPC kampaně zrušení inzerátů na Zboží.cz?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Online Marketing News

Tips, instructions and reports - all this simply to your e-mail. Subscribe to our newsletter.

E-mail*
Back on top