Jak jsme se trápili při hledání specialist(k)y na sociální sítě
Během jara u nás vznikla potřeba přijmout člověka, který by spravoval sociální sítě klientů. Kvůli růstu zájmu o služby naší divize sociálních sítí jsme potřebovali někoho, kdo by nám pomohl s tvorbou klientského obsahu. Na začátku jsme očekávali, že přijetí takového kolegy nebude problém. Byl.
Měli jsme celkem běžná očekávání
Potřebovali jsme člověka, který:
- sociálními sítěmi žije,
- vnímá nové trendy,
- rád analyzuje,
- ovládá alespoň základy copywritingu,
- má zkušenost s klientskou prací,
- nebojí se novinky implementovat mezi klienty.
Příjemný bonus byla i komunikativnost. V Acomware fungují jednotlivá oddělení ve vzájemné symbióze a projekty realizujeme společně.
Pokud například řešíme komunikaci klienta na sociálních sítích, nejde pouze o práci naší divize. Zapojuje se i kreativní oddělení, které nám pomáhá tvořit finální kreativy. Napříč firmou máme zkušené kreativce i copywritery, kteří přiloží ruku k dílu, když potřebujeme. Proto oceníme lidi, kteří umí spolupracovat a otevřeně komunikovat.
To vše zdůrazňoval inzerát. Marně.
Realita pracovního trhu nás poprvé zaskočila
Sociální sítě provází většinu z nás takřka každý den. Vždyť jen v České republice je využívá podle aktuálních dat zhruba 5,7 milionů uživatelů.
Zvenčí se tedy může zdát, že naše práce zrcadlí to, jak sociální sítě využíváme ve svém volném čase. Focení selfie, natáčení pěkných videí nebo psaní legračních postů. Ideální práce, kterou zvládne každý, že?
Problém je, že jde pouze o viditelný zlomek naší činnosti.
Kvalitní specialista na sociální sítě potřebuje přesah do několika oborů. Musí být částečně:
- analytik,
- kameraman,
- PPC specialista,
- zákaznická péče,
- marketing manažer,
- PRista,
- copywriter,
- grafik.
Během prvních týdnů od zveřejnění inzerátu nás ovšem kontaktovali zájemci, kteří tuto pozici vnímali jinak. I přesto, že řada z nich při telefonním prescreeningu působila slibně, samotný pohovor ukázal skutečnost. Jejich představy o pozici příliš souvisely s volnočasovým užíváním sociálních sítí a zřídkakdy odrážely realitu této práce.
Řešení přineslo až úvodní testování
Cítili jsme potřebu proces zefektivnit. Proto jsme se rozhodli, že uchazečům nabídneme dobrovolný test na prvním setkání. Zahrnoval základní otázky o fungování sociálních sítí.
Mile nás překvapilo, že ani jeden z kandidátů test neodmítl. My navíc během 30 minut zjistili, zda má cenu uchazeče zvát na další kolo pohovoru, které zahrnovalo praktický domácí úkol na téma sociálních sítí.
Následně jsme vybrali poslední desítku zájemců podle odevzdaných domácích úkolů, které nám kandidáti odprezentovali. Z nich jsme na základě interního scoringu vybrali poslední dvojici, s kterou jsme se zvlášť setkali na obědě a snídani, abychom si ověřili, že si sedí také s ostatními kolegy po lidské stránce.
Nakonec jsme moc rádi, že jsme si mohli vybrat naši novou kolegyni.
Celkově to zabralo:
- 112 kandidátů
- 47 pohovorů
- 24 domácích úkolů
- 10 lidí v druhém kole
- 1 specialista
Správa firemních sociálních sítí není jen o pěkných Stories
Mrzí nás, jak moc se očekávání trhu liší od reality. Pokud sami zvažujete kariéru specialisty na sociální sítě, myslete na následující:
1) Úspěch osobních profilů automaticky nezaručuje kvalitní správu klientských účtů. Pokud začínáte a chcete poznat realitu této práce, hledejte příležitosti pro vedení klientských sociálních sítí. V začátcích postačí i neziskovky nebo volnočasové organizace.
2) Prostudujte si oficiální nápovědu jednotlivých sociálních sítí. Dají vám dobrý znalostní základ, ze kterého můžete čerpat.
3) Práce social media specialisty není jen o psaní postů. Zahrnuje částečně i práci analytika, grafika, PPCčkaře, PRisty nebo krizového manažera. Pracujte tedy na svém oborovém přesahu.
4) Přizpůsobte svá očekávání dosavadní praxi. Je dost nepravděpodobné, že po roce zkušeností dosáhnete na finanční ohodnocení na úrovni manažerů. Dobrým vodítkem může být výzkum Online People o platech v české e-commerce.
Napsat komentář