Google Think Export: exportní firmy využívají internet minimálně

vcocV Praze se 20. března 2014 konalo setkání významných exportérů se společností Google a zástupci vybraných online agentur. Přineslo zajímavé údaje o vztahu českého exportu k internetu i představení nových Google nástrojů pro podporu exportních firem. ACOMWARE jako Google Partner se akce účastnil s vlastním příspěvkem na téma spolupráce s e-shopem Vaše-čočky.cz.

Makroekonom David Marek z Patria Finance na úvod večera prozradil aktuální čísla českého exportu, kterými povzbudil přítomné exportéry v jejich online aktivitách: „Zvýšení penetrace internetu o 1 % vede ke zvýšení objemu exportu až o 8 %. Export firem je také až o třetinu posílen využitím internetu v B2B a B2C komunikaci.“

České firmy nevyužívají potenciálu internetu

Právě vztahu exportních firem a jejich online aktivit byla věnována většina večera. Podle zveřejněných čísel české podniky využívají online prostředí jen minimálně. V kategorii SME (malé a střední firmy) má web či e-shop celkem 92 % všech podniků – z toho e-shop 7 % a web 93 % firem (zdroj eBrana, 2014). David Marek dále uvedl, že internet vykazuje zajímavá čísla v maloobchodním prodeji –mezi lety 2000 a 2013 se tržby v maloobchodě zvýšily o 52 %, ovšem v internetovém prostředí šlo o růst o 952 % za stejnou dobu.

Praktické zkušenosti se zahraničními obchodními aktivitami nabídnul také Michal Kadera ze Škody Auto. Ten si zakládá na 4 základních doporučeních:

  • Nemá cenu exportovat (ani prodávat), pokud nemáte kvalitní produkt.
  • Prodávejte to, co se na trhu prodat dá.
  • Poznejte zblízka svého zákazníka.
  • Bavte se tím, co děláte. Když se budete bavit vy, bude se bavit váš zákazník.
google-export-3

Google Think Export prezentace – debata Jan Penkala a Zbyšek Rak s partnery

Online nástroje pro podporu exportu

Tomáš Kasman z Google představil v rámci večera nástroje, které pomohou exportním firmám identifikovat potenciál dalších trhů. Kromě služby Google Trends, která zobrazuje poptávku po vyhledávání v dlouhodobém kontextu včetně regionálního zjištění, je to také technologie Market Finder. Ta ukazuje na základě vámi zvoleného klíčového slova odhad poptávky po daném zboží v jednotlivých zemích. Kromě toho predikuje také cenu, za kterou můžete dané klíčové slovo inzerovat v síti Google AdWords.

Zajímavé postřehy nabízí i Consumer Barometr, který zobrazuje u každé země vzorce zákaznického chování (online versus offline, kde zákazníci hledají informace, jak se rozhodují apod.). Pomocí dalších nástrojů můžete odhadnout, jaká investice se vyplatí vložit do získání nového zákazníka v porovnání s tím, kolik u vás nejspíše utratí. Těmto technologiím se budeme ještě v budoucnu věnovat v samostatném článku. V ACOMWARE zároveň využíváme další nástroje a znalosti pro identifikaci vhodného zahraničního trhu pro expanzi.

google-export-2

Google Think Export prezentace

Internet zrychlí expanzi na zahraniční trhy

Z průběhu večera vyplynul jasný závěr: českým exportérům internet výrazně usnadňuje export na zahraniční trhy. Mají k dispozici bezplatné nástroje, s nimiž dokáží rychle a efektivně vyhledat zajímavý trh, a reklamní kampaně na podporu svého exportu mohou ovládat z jednoho místa.

ACOMWARE se akce účastnil s vlastním příspěvkem na téma spolupráce s e-shopem Vaše-čočky.cz, který působí v 13 evropských zemích.

Další informace o akci je možné najít na http://thinkexport.cz/cs/.

AdWords jako klíčový marketingový prostředek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *