Filip Černý z Kytary.cz nám v rozhovoru prozradil nejen výsledky tohoto e-shopu za rok 2013 a výhled na 2014, ale také další zajímavosti. Připravují se Kytary.cz na růst m-commerce? Uvažují o expanzi do zahraničí? A jak komplexně pojímají online marketing?
Můžete shrnout obratové výsledky roku 2013 a plán 2014? Splnily vaše očekávání?
Loni jsme měli nárůst obratu 16 %, samotný e-shop dokonce přes 20 %. Věřím, že se nám letos podaří dosáhnout srovnatelného nárůstu.
Na panelu zaznělo, že chcete v budoucnu posilovat svou přítomnost na okolních trzích. Můžete k tomu poskytnout více informací? Které okolní státy jsou pro vás atraktivní a z jakého důvodu?
Slovenský trh nám již nyní přináší nemalé zisky, aniž bychom měli slovenský e-shop. Zatím jsme ve fázi, kdy uvažujeme, plánujeme, počítáme. Rozšíření exportu vidíme jako jednu z cest rozvoje, ale zatím bych to neprezentoval jako hotovou věc. V úvahu připadají naši sousedé.
Jak komplexně pojímáte svůj online marketing? Které technologie a postupy aktuálně využíváte a které naopak ne a případně z jakého důvodu?
Snažíme se o 360° pokrytí a většinu běžných technik využíváme, snažíme se dělat ucelené kampaně. Základem je SEO, PPC a e-mailing, dále využíváme srovnávače zboží, linkbuilding, sociální sítě, RTB. Snažíme se využívat systémy, které umožňují dynamizaci a personalizaci.
V jaké oblasti letos zvýšíte své investice? Půjde spíše o technologie, nebo marketing?
Technologie se neustále vyvíjí a my musíme s nimi. S marketingem jsou technologie hodně spojené, u e-shopů to platí dvojnásob. Investice hodláme navýšit v obou oblastech. Rozhodně vylepšíme e-shop a posílíme nejefektivnější části marketingu.
Vidíte pro specializované e-shopy cestu k růstu také prostřednictvím spolupráce s velkými e-shopy typu Mall.cz, se kterým právě vy již spolupracujete?
Rozhodně tu prostor je. S giganty je lepší se dohodnout, než s nimi válčit. Je třeba si to předem dobře spočítat a nepodcenit implementaci a logistiku. Na dobře nastavené spolupráci mohou profitovat oba.
Uvažujete, že podobný model zvolíte i s některým dalším hráčem, nebo už není prostor?
Zatím se žádný další gigant nenabídl. Prostor zde určitě je, velcí hráči rozšiřují portfolia a sami nemají odborníky, kteří by zajistili kvalitu a servis v úzce specializovaných oblastech.
Jak se připravujete na předpokládaný růst m-commerce? Nabídnete svým zákazníkům responzivní web nebo případně i speciální aplikaci? V jaké fázi jsou přípravy?
Provizorní řešení pro mobily máme a nyní zvažujeme cestu, kudy se vydat. Možností je víc a každá má své výhody i úskalí. Responzivní design bude za pár let naprostý standard. S aplikací je to složitější – tam je otázka, kolik lidí si ji opravdu stáhne a bude využívat. Teď máme na stole několik návrhů řešení a vybíráme.
Jak jste reagovali na problematiku nového občanského zákoníku?
Řada změn se nás prakticky nedotkla, třeba lhůtu na vrácení zboží máme už několik let 30 dní. Obchodní podmínky máme na webu a do absurdity (posílání podmínek e-mailem) se nehrneme. Věřím, že se situace vrátí „na zem“ a vznikne nějaký rozumný právní výklad, který nebude komplikovat život zákazníkům ani e-shopům.
Pokud byste si měli vybrat jednu věc, kterou v roce 2014 z hlediska rozvoje uděláte a která zcela jistě pomůže vašemu byznysu, co by to bylo?
Právě plánuji vánoční kampaň a to, že ji plánuji teď v březnu, je zcela zásadní. Doporučil bych to všem kolegům z branže, kteří to ještě nedělají. Štěstí přeje připraveným.
Přečtěte si také rozhovor s šéfem Sportobchod.cz, Josefem Mechem.