E-commerce Forum 2014: jak úspěšně prodávat online

ecommerceforumNa letošním E-commerce Forum “nuda v Brně” nehrozila. Naopak, změny konferenci prospěly – vedle zajímavých přednášek českých i zahraničních hostů zaujaly zejména dílny s řadou praktických rad pro online podnikání. Favoritem všech ale byl příběh jednoho netradičního českého e-shopu.

98 % příjmů Philips je z retailu, zkouší ale brand store

Gertin Schraa z Philips vážil do Brna dlouhou cestu, z nizozemské centrály své společnosti ale přivezl zajímavý pohled na význam brand storů v nákupním procesu. Brand store je podle něj již nezbytností pro velké retailové hráče – zákazníci jsou dnes náročnější, chtějí rychlou dostupnost produktů (a od výrobce ví, že ji obdrží), cena pro ně není rozhodující. Na otázku, zda brandové obchody neohrožují klasické e-shopy, odpověděl pozitivními zkušenostmi z Nizozemska, kde podle něj mají logické místo v nákupním procesu.

ecommerceforum01

Gertin Schraa, Philips

Philips dnes podle Gertina Shraa věří, že poroste význam zákaznické loajality a dalších služeb. Firma proto nejen měří chování svých zákazníků, ale má i propracovanou strategii komunikace po nákupu. Pokud se podíváte na našich nedávno zveřejněných 15 pravidel, Philips je příkladem společnosti, která většinu pravidel dodržuje a využívá – například nabízí výraznou slevu v případě, kdy na zakoupené zboží napíšete recenzi.

Remarketing podle Google a budoucnost platebních modelů

Google prostřednictvím Františka Štrupla potvrdil rostoucí význam remarketingu na českém trhu. Podle zveřejněných čísel tvoří investice do remarketingu u největších e-commerce hráčů 5-15 % z celkových marketingových nákladů. Prezentována byla i další zajímavá čísla: podle Google 96 % zákazníků po návštěvě webu nenakoupí (tedy konverze do nákupu 4 %), k opuštění košíku se rozhodne 70 % lidí (v ACOMWARE máme změřena trochu jiná, nižší čísla) a 49 % zákazníků navštíví váš e-shop 2-4x, než uskuteční objednávku.

Zajímavé informace se objevily také v jiných příspěvcích – Jitka Dvořáková z CZC.cz hovořila o koexistenci offline a online prodeje, vývoj od 90. let do současnosti a co se asi stane v budoucnu. Odkázala přitom na zajímavou studii německé Deutsche Post, kterou najdete zde. Pozor, je to čtení na dlouhý večer!

Pokud byste byli čtením unaveni, nabízí se příběh jednoho opravdu netradičního českého e-shopu. Brašnářství Tlustý a spol. se podařilo oživit zájem o toto řemeslo chytrým využitím sociálních sítí a především sdílení příběhů, emocí a referencí mezi lidmi. Z každé objednávky pořizuje fotografii při odběru a s tou pracuje na sociálních sítích. Za rok už stihla firma vyřídit přes 2 000 objednávek (a počet roste), přesto tvrdí, že k úspěchu stačí e-shop za pár korun, systém na účetnictví, řešení zakázek a obyčejný Excel. V dnešní době to zní snad až archaicky, ale že se ve firmě postupuje logicky, dobře dokládá i vztah k marketingu: “Za každou vloženou korunu jich chci dvacet zpátky,” prozradil Ivan Petrův.

Jak se daří Twisto a dalším platebním metodám

Panelová diskuse na téma moderních platebních metod přinesla široké množství dílčích témat. Twisto, které nabízí odložení platby až po vyzkoušení si zboží zákazníkem, se podle dosavadních zkušeností nepotýká s vyšším množstvím vratek, než které jsou běžné – což potvrdil i jeho klient, 123shop.cz. Hovořilo se také o potřebě maximálního komfortu pro zákazníka při nákupu, rostoucím významu platebních karet nebo evropské legislativě a její regulaci mezibankovních poplatků při online transakcích (jejich snížení se zřejmě dočkáme již velmi brzy). Jako vždy nechyběla ani debata o dobírce – umře, neumře?Raději nebudeme odhadovat, zatím se to nikdy nepodařilo.

Velkou část letošního E-commerce Forum vyplnily také dílny, které se zaměřily na sdílení praktických zkušeností nejen přednášejících, ale také účastníků z řad e-shopů, agentur či dalších firem. Kamil Demuth z CZC.cz dlouho (a zajímavě) hovořil o tom, jak postupovat při založení e-shopu. Jak sám přiznal, šlo ve většině případů o věci, které sám při startu svého podnikání nevěděl – jak důležitý je business plán, logistika, správný výběr technologie nebo marketing. Petr Cikán z ACOMWARE zase druhý den ukázal na našich klientech, jak rozdílná je emailová komunikace při využití segmentace a znalosti dat o zákazníkovi – tam, kde jsme tyto změny zavedly, roste obrat z emailingu o desítky procent.

Tomáš Braverman, Heureka.cz

Tomáš Braverman, Heureka.cz

M-commerce roste – a poroste

Tomáš Braverman z Heureka.cz na závěr odhalil zajímavá čísla za Heureka.cz – mimo jiné ve vztahu k m-commerce. Heureka dnes dosahuje 0,5 milionu návštěv denně, obsahuje 8 milionů položek zboží a poloviční množství recenzí. Celkem zprostředkuje českým e-shopům (je jich aktuálně 37 tisíc) obrat ve výši 9 miliard Kč.

A co význam již zmíněné m-commerce? Podíl přístupů z mobilů na Heureka.cz stále roste – zatímco dva měsíce zpátky to bylo necelých 15 %, v dubnu již 16,7 % a k dnešnímu dni asi 18 % (na Slovensku dokonce 21 %). Je proto správné položit si otázku – je váš e-shop na m-commerce připraven?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *