Analýza: Jaký je stav českého e-mail marketingu v roce 2019
Pro náš interní výzkum jsme analyzovali 223 634 otevřených e-mailů v České republice v období mezi březnem až dubnem 2019. Výsledky přinesly spoustu zajímavých údajů, které vám přiblížíme v tomto článku.
Co náš výzkum o e-mail marketingu ukázal?
- Až 43 % uživatelů využívá pro čtení e-mailů mobil.
- Na trhu převažují čeští e-mailoví klienti (téměř 35 %).
- Zvyšuje se obliba Apple zařízení (21 %) a Gmailu (20 %).
- Podíl reálně přečteného obsahu je skoro o 20 % vyšší u mobilů než u desktopu.
- Až 30 % uživatelů čte e-maily kratší dobu než 8 sekund.
- Český trh se z většiny podobá zahraničnímu prostředí. Odlišuje se pouze výrazným podílem českých e-mailových klientů.
Na jakém zařízení čtou uživatelé e-maily?
Výsledky prokázaly, že lidé nejčastěji konzumují obsah e-mailů na mobilech (43 %). Do této skupiny spadají dvě varianty otevření e-mailu:
- V přednastavené aplikaci mobilu.
- V aplikaci některé třetí strany (například Mozilla Thunderbird).
Do druhé nejpočetnější skupiny patřili uživatelé, kteří e-maily čtou na webu přes internetové prohlížeče (42 %).
Nejmenší skupinu tvořili lidé, kteří otevírají e-maily přes webovou aplikaci typu Outlook, Apple Mail atd. (14,8 %).
Přestože uživatelé čtou většinou na mobilech, samotné konverze jsou častější desktopu. Podíl konverzních akcí na mobilních zařízeních ovšem meziročně stoupá. Proto vám doporučujeme, abyste úrovni responzivity e-mailových šablon věnovali značnou pozornost.
Jaké jsou nejoblíbenější prohlížeče pro čtení e-mailů?
Hlavní pozici na trhu si udržují čeští e-mailoví klienti, kteří mají téměř 35% zastoupení na trhu. Jde o české specifikum, protože v zahraničí obvykle převažují zahraniční hráči. Naše data například ukazují, že na Slovensku používá Gmail takřka každý druhý uživatel.
Podíl českých e-mailových klientů úzce souvisí se stářím databáze kontaktů. Čím starší databázi projekt má, tím vyšší procento e-mailových odběratelů využívá tuzemské nástroje. U některých kampaní dosahuje tento podíl až 50 %.
Z pohledu inovací považujeme za klíčový jev výrazný podíl Gmailu (20 %) a Apple zařízení (21 %). Oba klienti totiž díky své technologii dovolují vykreslovat interaktivní obsah čtenářům, který podle aktuálních dat nyní může zobrazit velký podíl uživatelů.
Mezi interaktivní obsah patří například:
Základní
- Změna obrázku dle kurzoru
- Animace pomocí CSS
- Hamburger menu
Pokročilé
- Carousel
- Tabs
- Hotspots
Expertní (v roce 2019 podporuje pouze minimum e-mailových klientů)
- Hry
- Microsites
- Nákupní košík
Využití interaktivních e-mailu doporučujeme zejména z těchto důvodů:
- Lepší uživatelský zážitek z obsahu e-mailu.
- Odlišení od konkurence.
- Nárůst konverzí.
Jak se liší chování uživatelů podle používané platformy?
Nástroj Litmus, ve kterém probíhal sběr dat, rozděluje chování uživatelů do 3 skupin.
- Read – aktivita delší než 8 sekund
- Skimmed – aktivita mezi 2 až 8 sekundami
- Glanced – aktivita kratší než 2 sekundy
Data prokázala, že na zaujetí uživatele máte poměrně krátký čas. V průměru až 30 % vašich uživatelů čte e-maily kratší dobu než 8 sekund.
Údaje zároveň potvrdily, že uživatelé konzumují obsah e-mailu na mobilu delší dobu než u desktopové verze. I proto klientům doporučujeme dbát zvýšený důraz na responzivní verzi e-mailových kampaní. Čím vyšší úroveň responzivity obsahu, tím větší zaujetí čtenářů.
Jaká byla metodika sběru dat?
Studie porovnávala pouze otevřené e-maily. To nám pomohlo blíže pochopit chování aktivních čtenářů e-mailových zpráv.
Celkově výzkum vycházel z analýzy 223 634 otevřených e-mailů z České republiky. Studie vycházela z údajů v období mezi březnem až dubnem roku 2019 pro získání dostatečně velkého a aktuálního vzorku.
Sběr dat probíhal pomocí nástroje Litmus. Jeho možnosti nám dovolily blíže pochopit chování uživatelů po otevření e-mailů.
* * * *
Tip: Chtěli byste poznat další e-mailové trendy z české i zahraniční scény? Navštivte konferenci Emailing 2020, kterou pořádáme 3. října! Mezi tématy nebudou chybět témata virálních kampaní, AMP pro e-mail nebo vliv umělé inteligence. Registrujte se na webu akce.
Napsat komentář