Bing je v Česku i na Slovensku na historickém maximu. Vyplatí se ale investice do vyhledávací reklamy Microsoft Ads?

Dominantní globální postavení Google asi nikoho nepřekvapí. Pokud však máte ambici efektivně inzerovat v České republice, zaměřením pouze na tento kanál se můžete připravit až o čtvrtinu potenciálních zákazníků. Více než dvanáct procent lidí totiž stále preferuje vyhledávání v tuzemském Seznamu a – překvapivě – každý desátý uživatel na desktopu používá Microsoft Bing. Ten dnes najdete integrovaný přímo do hlavního panelu počítačů s Windows 11, i jako součást prohlížeče Microsoft Edge. Navíc díky miliardám dolarů, které Microsoft investoval do vývoje jazykového modelu OpenAI a integrace do svého prohlížeče i vyhledávače jako Copilot, se jeho podíl na trhu pravděpodobně ještě zvýší. Pro český a slovenský trh tak Bing představuje marketingový kanál se zajímavým potenciálem, a to i díky specifické a tržně silné skupině uživatelů. Jak se nám však osvědčil v praxi?

Poslední studie ukazují, že Bing je doménou zejména starších a více finančně zabezpečených lidí, než je většina uživatelů jiných vyhledávačů. Proto je možné se díky menší konkurenci i cenám dostat na Microsoft Advertising (Bing) s nižším podílem nákladů na obratu (PNO), tím pádem lepší návratností (ROI), a to i s omezeným rozpočtem. Placenou propagací na Bingu tak můžete zachytit další potenciální zákazníky a docílit vyššího obratu při zachování PNO.

Zajímavým specifikem je pak vyhledávač Bing zejména pro tuzemský marketing. Bing je totiž především v desktopové verzi hojně využíván státními zaměstnanci i pracovníky bank a finančních institucí, které obvykle nakupují ve velkém právě počítače s operačním systémem Windows. A vzhledem k velmi striktním pravidlům IT bezpečnosti výrazně limitují možnosti používaného softwaru až do takové míry, že uživatelé jsou obvykle odkázáni na výchozí prohlížeč Internet Explorer, potažmo nový Microsoft Edge, v němž je právě Bing nastaven jako defaultní vyhledávací nástroj. Navíc s příchodem Windows 11 je dokonce vyhledávací řádek napojený na Bing integrovaný přímo do hlavního panelu operačního systému, a tak se uživateli snadno vrývá do paměti jako jednotné místo, odkud lze najít a zjistit cokoliv v samotném zařízení i na internetu.

Nevyužitý potenciál v Česku i na Slovensku

S ohledem na všechna používaná zařízení je v Česku nejvyužívanějším vyhledávačem Google (81 %), na druhém místě pak Seznam (14,29 %) následovaný Bingem (3,53 %). Vyhledávací engine od Microsoftu však značně získává v případě desktopových zařízení, kde se Bing od začátku roku 2024 drží kolem své historicky nejvyšší hranice deseti procent a s aktuálním market share 9,88 % pomalu dotahuje domácí Seznam (16,01 %). Google na počítačích využívá 71,9 % Čechů.

 

Market share desktopových vyhledávačů v ČR v období leden 2023 – červen 2024 (Statcounter.com)  

A podobných hodnot dosahuje Bing i na Slovensku. V celkovém vyhledávání představuje 3,54 % trhu, v případě desktopového vyhledávání pak Bing zaujímá 8,88 % trhu, tedy historické maximum od začátku měření v roce 2009. Protože však na tomto trhu chybí konkurenční obdoba českého Seznamu, zabírá Google téměř celý trh (95,41 % všechna zařízení, 89,48 % desktop), ačkoliv dlouhodobě sleduje klesající trend a v červnu 2024 se poprvé dostal pod 90 % market share.

 

Market share desktopových vyhledávačů na Slovensku v období leden 2023 – červen 2024 (Statcounter.com)  

Specifika lokálního trhu

Bing v Česku představuje zajímavou příležitost hlavně pro reklamu cílenou na vysokopříjmové skupiny. Díky pokrytí téměř desetiny trhu jej využívá přes milion uživatelů. Ze 41 % však jde o vysokopříjmové skupiny obyvatel, z nichž 39 % dosáhlo minimálně vysokoškolského titulu. 

  

Velikost evropského trhu vyhledávací reklamy; zdroj: Microsoft Corporation

Podle statistik Microsoftu tvoří 59 % českých uživatelů Bingu muži (41 % ženy), a 65 % lidí je mladších 45 let. Z pohledu proklikovosti představovala vyhledávací reklama v Česku s 10,5 milionu obyvatel za rok 2023 dvakrát více kliknutí než Maďarsko, Slovensko a Slovinsko dohromady (17,3 milionu obyvatel). 

Nejvíce prominentními vertikálami jsou v ČR segmenty automotive, metalurgie, strojírenství, sklářství a zbrojní průmysl. Průměrné výdaje na vyhledávací reklamu za jednoho uživatele se v roce 2023 pohybovaly kolem 78 amerických dolarů, tedy asi 1 732 korun českých, tato částka by pak do roku 2025 měla vyrůst o přibližně 19 % na 94 dolarů (2 193 korun). Potenciál českého trhu vyhledávání Microsoft na rok 2025 odhaduje na 839 milionů dolarů (téměř 19,57 miliardy korun).

 

Specifika českého trhu vyhledávání za rok 2023; zdroj: Microsoft Corporation

Slovenský vyhledávací trh by podle odhadů Microsoftu mohl mít v roce 2025 potenciál 167 milionů dolarů, tedy zhruba 3,9 miliardy Kč. Průměrné výdaje na vyhledávací reklamu za jednoho uživatele by pak měly vyrůst z 30 dolarů (666 Kč) za rok 2023 o 26 % na 38 dolarů (887 Kč) do roku 2025. Slovensko se krom nízkých nákladů, a tedy vysoké návratnosti, vyznačuje nejvyšší proklikovostí (CTR) vyhledávací reklamy v porovnání s Maďarskem, Rakouskem, Českem a Polskem, což z Bingu i díky rostoucí oblibě Slováků v online nakupování činí komunikační kanál s velkým potenciálem.

Specifika slovenského trhu vyhledávání za rok 2023; zdroj: Microsoft Corporation

Co by certifikovaná agentura se inzerci na Microsoft Bing věnujeme už řadu let, protože nás tento kanál stále utvrzuje ve své efektivitě. Jako jeden příklad za všechny můžeme zmínit kampaň pro jednoho z největších tuzemských prodejců nábytku a domácích doplňků Sconto. U vyhledávacích kampaní (bez cílení na brand) jsme v Bingu dosáhli nižšího CPC ve srovnání s Google Ads, a to 7 Kč vs. 13 Kč. CTR bylo nepatrně nižší (4,07 % vs. 4,86 %), zato konverzní poměr v Bingu téměř trojnásobně vyšší: 1,2 % vs. 0,44 %. Velmi zajímavý byl také impression share, v němž Bing díky nižší konkurenci dosáhl 62 %, tedy téměř dvojnásobku IMPshare Google Ads (32 %).

Suma sumárum, Microsoft Ads nám dávají velký smysl. Proč byste jim tedy měli pozornost věnovat i vy?

  1. Unikátní dosah: Microsoft Bing nejen díky využívání státní sférou a bankovními institucemi představuje zajímavou příležitost, jak oslovit cílovou skupinu s jinak nevytěženým potenciálem.
  2. Méně konkurence: Bing má nižší konkurenci než Google, což může vést k nižším nákladům na kliknutí a vyšší efektivitě kampaní, zejména pro specifické cílové skupiny.
  3. Pokročilé funkce reklamních rozšíření: Microsoft Ads nabízejí širokou škálu reklamních rozšíření, jako jsou sitelinks, rozšíření odkazů, umístění aplikace, volání a další, což umožňuje reklamním kampaním lépe vyniknout a zvýšit svoji účinnost.
  4. Sledování konverzí a výkonu: Microsoft Ads také poskytuje pokročilé nástroje pro sledování konverzí a analýzu výkonu reklamních kampaní, což umožňuje efektivně spravovat a optimalizovat investice do reklamy.
  5. Celkově je Microsoft Ads dobrou alternativou ke Google Ads pro firmy, které hledají nové způsoby, jak oslovit své cílové publikum a maximalizovat výkon svých reklamních kampaní.

Chcete posunout svůj digitální marketing? Řekněte si o lepší PPC: https://www.acomware.cz/chci-konzultaci/

Komentáře jsou uzavřeny.

Štítky: