Den dopravy zdarma 2016 byl mimořádně úspěšný. Proč?
Rekordní počet zapojených e-shopů a provedených nákupů, a tím i nejvyšší tržby. Takový byl Den dopravy zdarma 2016 podle Heureka.cz. Jak ale akce ovlivnila chování zákazníků v jiných dnech? A která zařízení k nákupům využívali?
Heureka.cz zveřejnila výsledky Dne dopravy zdarma 2016 již minulou středu. Do akce se letos zapojilo 1 549 e-shopů (o tři více než loni), kterým přinesla objednávky v hodnotě 222 milionů korun. Celkový počet nákupů letos dosáhl asi 180 tisíc, přičemž jejich průměrná hodnota byla 1 250 Kč. Jak si ale Den dopravy zdarma stojí v kontextu ostatních listopadových dnů? A jak se projeví na zájmu zákazníků v den před a po akci?
Zdvojnásobení počtu objednávek
V naší vlastní analýze jsme letos zkoumali několik desítek e-shopů, které v průběhu Dne dopravy zdarma odbavily přes 11 000 objednávek. Podobně jako v předchozích letech přinesla akce více než 100% navýšení prodejů oproti listopadovému průměru – letos konkrétně o 145 %. Celkový počet objednávek v dnech akce ale zůstal meziročně takřka totožný – zvýšil se o pouhých 7 %.
Vůbec poprvé jsme se letos podívali na zařízení, která zákazníci pro uskutečnění nákupů využili. Potvrdil se trend stoupajícího využívání mobilních telefonů – z tohoto zařízení meziročně přibylo téměř 105 % objednávek. O 8 % rostl také tablet, naopak počet nákupů z desktopů poprvé poklesl, a to o 0,5 %.
Den před akcí byl mimořádně úspěšný
V posledních letech vždy platilo, že Den dopravy zdarma nijak negativně neovlivňuje prodeje v e-shopech v den před a po akci. Letošní rok není výjimkou, naopak jsme zaznamenali výrazné zvýšení prodejů v den před akcí. Počet objednávek byl o 35 % vyšší než ve stejný den loni, a zejména pak dokonce o 68 % vyšší, než byl průměr za období od 1. do 15. listopadu 2016.
Dobré výsledky přinesl i 17. listopad, den po akci. Počet objednávek byl na 96 % listopadového průměru a prakticky totožný jako v loňském roce. To je dobrý výsledek s ohledem na skutečnost, že šlo o státní svátek a začátek prodlouženého víkendu.
Zákazníci nakupovali v průměru za 1 608 Kč
Stalo se pravidlem, že s každým rokem postupně klesá hodnota průměrné objednávky. Nejinak je tomu letos. Zatímco ale Heureka.cz uvádí průměrnou hodnotu objednávky 1 250 Kč, v námi sledovaných e-shopech dosáhla 1 608 Kč, což je o 25 Kč méně než před rokem. Pro e-shopy je potěšující také skutečnost, že hodnota nákupu se liší jen o necelých sto korun oproti průměru za ostatní listopadové dny.
Metodika
Porovnány byly počty objednávek největších klientů společnosti ACOMWARE, kteří se do akce zapojili. Využity byly údaje Google Analytics. Ze srovnání byly vyřazeny e-shopy, které se akce Den dopravy zdarma v roce 2016 nezúčastnily. Každý e-shop prodává jiný druh zboží.
TIP: Přečtěte si také náš spotřebitelský výzkum o nákupním chování Čechů na internetu, který jsme realizovali v srpnu 2016.
Radim Roženek
Kolik z vámi sledovaných eshopů mělo dopravu zdarma opravdu jen ve dnech (případně i hodinách) promovaných Heurekou. Mnoho eshopů začalo dopravu zdarma dříve a končili i později, proto ty dobré výsledky ve dnech před a po akci. Nebo se pletu?