Češi chtějí zboží nejpozději do 4 dnů. Při doručení preferují kurýry
Rychlé a kvalitní doručení zboží se pomalu stává samozřejmostí. Některé segmenty – například potraviny nebo drogerie – navíc ukazují, že je to právě rychlá logistika, která vede k srdci a peněžence zákazníka. Jaké doručení si ale přejí sami zákazníci? A jakou délku dodání akceptují?
Téma dopravy se stejně jako před dvěma lety stalo důležitou součástí našeho spotřebitelského výzkumu. Zajímali jsme se přitom nejen o to, jaký způsob dopravy lidé preferují, ale také jaká je situace napříč jednotlivými kategoriemi zboží. A výsledky ukazují, že je velký rozdíl mezi tím, zda zákazníkům dopravujete módu, nebo třeba čerstvé potraviny.
Česká pošta „až“ druhá
Pokud jde o preferovaný způsob, jakým e-shop dopraví zboží až k vám, vedou kurýrní služby, které by si vybralo 32 % zákazníků. Až na druhém místě je Česká pošta s 26 %, jež za poslední dva roky ztratila ze své popularity celkem 6 procentních bodů. Vyzvednutí v kamenné prodejně pak preferuje 18 % zákazníků. Konec konců, podívejte se na kompletní žebříček včetně zajímavého srovnání se situací v roce 2014.
Preferovaný způsob doručení zboží
- Doručení jinými společnostmi (např. kurýrní služby) – 32 %
- Doručení Českou poštou – 26 % (32 % v roce 2014)
- Vyzvednutí v kamenné prodejně obchodu – 18 %
- Vyzvednutí v partnerském výdejním místě – 13 % (8 % v roce 2014)
- Vyzvednutí ve výdejním místě e-shopu – 11 % (6 % v roce 2014)
Preference se samozřejmě významně liší podle druhu zboží. Silná pozice prodejců elektroniky, jako je například Alza.cz, zapříčinila, že v jejich případě 26 % Čechů preferuje vyzvednutí v jejich vlastním výdejním místě. U objemnějšího zboží (hobby, nábytek) zase tuzemští zákazníci významně preferují kurýrní služby na úkor České pošty. Ta naopak vítězí například u knih nebo hraček. A pro které zboží nejčastěji chodíme do kamenných prodejen? Jde hlavně o sportovní potřeby, hodinky nebo lékárenské produkty.
Tip: Jaké jsou další preference českých zákazníků? Zjistěte je v našem spotřebitelském výzkumu.
Délka dodání? Akceptujeme 3–4 dny
Téměř 54 % zákazníků považuje za akceptovatelné dodání zboží do 3 až 4 dnů. 2 % ho očekávají ve stejný den, 25 % pak do druhého dne. Samozřejmě i zde záleží na tom, o jaké zboží jde. V případě potravin očekává dodání ve stejný den 30 % Čechů, do druhého dne 44 %. Vzrostly rovněž nároky na internetové lékárny – zatímco v roce 2014 od nich doručení nejpozději do druhého dne vyžadovalo 37 % zákazníků, letos je to již 47 %.
A pro které prodejce máme naopak největší pochopení? Jde o kategorie s objemným zbožím. U nábytku jen 18 % z nás očekává doručení druhý den, většina pak do 3 až 4 dnů (34 %). Najdou se ale tací, kterým postačí předat zásilku do dvou týdnů (15 %), celkem pro 15 % lidí pak není délka dodání vůbec důležitá.
Napsat komentář