Rozhovor: Plány a cíle Zboží.cz v roce 2015
Zboží.cz chce letos zvýšit své tržby o 15 %, prozrazuje Milan Šmíd v našem rozhovoru. Jaké novinky chystá, a kdy se dočkáme nového formátu XML feedu?
Jaký růst má Zboží.cz pro letošní rok za cíl? Je dnes vůbec na českém trhu prostor k významnému navyšování tržeb nebo obchodního podílu?
S růstem pro letošní rok určitě počítáme. Byl bych rád, kdyby se nám podařilo zvednout tržby alespoň o 15 %. Po změně obchodního modelu Zboží.cz máme totiž více příležitostí, jak prezentovat nabídky e-shopů. Oživili jsme konkurenční prostředí na Zboží.cz a počty objednávek se drobí mezi všechny, tedy i ty menší, e-shopy. Ty pak proto logicky více přihazují v aukcích a pracují tak efektivněji s konkurencí a možnostmi, které se jim na trhu otevírají.
Jak se vlastně v posledních letech průměrně vyvíjí cena prokliku na Zboží.cz? Je zatím rok 2015 nějakým způsobem odlišný od předchozích let (třeba i v jiných ohledech)?
Ano, rok 2015 je zcela odlišný od všech předchozích. S přihlédnutím na vývoj trhu jsme upravili náš obchodní model. Prakticky to znamená, že třeba takový prodejce plastových oken může u všech svých položek využít aukci, a to jak v detailu produktu, tak i nově přímo ve výsledku fulltextového hledání v nezařazených nabídkách na Zboží.cz. S novým obchodním modelem jde ruku v ruce i větší prostor pro prezentaci samotných e-shopů. Chceme, aby si lidé uvědomili, že na Zboží.cz nenajdou pouze srovnání cen. Je tam mnoho dalších informací, které nákupní procesy bezesporu ovlivňují a které mohou e-shopy snadno využít ve svůj prospěch.
Na všechny nabídky na Zboží.cz lze nyní využít jednoduchý aukční model, kde je jednotná minimální cena vždy 1 Kč. Výše průměrných cen za proklik se však v kategoriích liší. Obecně průměrná cena prokliku na Zboží.cz, kterou e-shopy nastavují, roste každý měsíc o 0,10 Kč.
Už dříve jste na červen ohlásili novou specifikaci XML. Kdy se jí dočkáme, a co za zásadní změny přinese?
Nový formát XML feedu, který jsme avizovali na blogu Zboží.cz a jehož spuštění plánujeme na konec léta, přinese několik změn. Zaprvé je to trvalejší párování. Napárování nabídky k produktu na Zboží.cz bude stabilní, a to díky možnosti uvádět identifikátor položky, který zabrání nečekanému odpárování. Stát se to totiž může například při změně URL adresy položky. Zadruhé se zjednoduší tvorba produktových variant. Nově postačí pouze označit položky produktů, které jsou sobě navzájem variantami, a systém z nich varianty automaticky vytvoří.
Nová XML specifikace přinese také podrobnější informace o skladové dostupnosti. Zobrazovat budeme podrobnější termíny dodání, a to skladem, do 3 dnů, do týdne a na objednávku. Za čtvrté se změnilo zpracování EAN kódů. Doteď jsme automaticky řešili jenom 13místné EAN kódy, s novým XML feedem automaticky zpracujeme všechny typy EANů, které nám klienti pošlou. Protože ze strany Zboží.cz již e-shopy informaci o změnách dostaly, mají nyní dostatek času se na ně připravit.
Plánujete propojení Zboží.cz s dalšími službami Seznamu, jako je například v únoru akvírované Kupi.cz?
Ano, propojování služeb Seznamu je strategií, které se i na službě Zboží.cz snažíme držet. Nyní intenzivně pracujeme na nasazení Seznam.cz Vyhledávání do hledání na Zboží.cz. Výrazně to zlepší možnosti vyhledávání na Zboží.cz a bude to posun, kterého si určitě všimnete. Dalším příkladem může být například napojení na Firmy.cz. Pokud se e-shop zaregistruje na Zboží.cz, vytvoří se mu automaticky firemní zápis v katalogu Firmy.cz. Konkrétně Kupi má však trochu jiné uživatele než Zboží.cz, a tak integrace zatím smysl úplně nedává. Ale uvidíme, co přinese čas.
Nedávno jste spustili nové reklamní formáty pro výrobce a jejich značky. Jak se zatím osvědčily?
Výrobci značek nebo jejich prodejci mohou od začátku června zviditelnit své produkty na Zboží.cz prostřednictvím dvou nových display reklamních formátů nazvaných brand a kategorie. Jelikož se jedná o brandovou inzerci, ne tedy o výkonnostní, jsou nové display formáty v souladu se strategií Zboží.cz podporovat výrobce v budování vlastních značek. Zatím je to však velmi čerstvé, proto testujeme a vyhodnocení k dispozici ještě nemáme. Zároveň ale víme, že právě pro e-shopy, které si chtějí budovat povědomí o vlastní značce, jde o formáty k nezaplacení. Věřím, že když si je vyzkoušejí, rychle přijdou na jejich výhody.
Poměrně hodně se na e-commerce scéně mluví o vstupu retailových firem i multikanálovém prodeji. Budete tomuto trendu nějak Zboží.cz přizpůsobovat? Dočkáme se například lepšího hledání v kamenných pobočkách prodejců?
Retailové prodejce máme ošetřeny právě pomocí oněch zmiňovaných letáků na Kupi.cz. Na Zboží.cz se aktuálně soustředíme na projekty, které pomohou e-shopům lépe vyžívat všechny nástroje, které jim Zboží.cz poskytuje, včetně pro uživatele příjemnějšího prostředí služby.
Heureka.cz je poměrně hodně aktivní v představování novinek, jako jsou analytické přehledy či ProductAds. Uvažujete, že byste některé z jejích služeb (třeba v trochu jiné podobě) nabídli rovněž v rámci Zboží.cz?
Na podzim roku 2014 jsme odstartovali další kapitolu, a to s redesignovaným a vlastně novým serverem Zboží.cz. Posunuli jsme se tak od jednoduchého porovnávání nabídek k ucelenému poskytování informací uživatelům. Přidali jsme návody, videorecenze, uživatelské recenze, manuály a nabídku širokého portfolia příslušenství přímo v profilu daného produktu. V roce 2015 jsme navázali hned několika novinkami, konkrétně třeba produktovými feedy nebo reklamními formáty pro vendory.
V minulém roce jsme stihli také pár technických novinek. Patří mezi ně naše vlastní kvalitnější analytika, kterou jsme na Zboží.cz začali používat. Víme dnes, co funguje a co nikoliv. Věci vyhodnocujeme a měříme mnohem lépe, než tomu bylo dříve. Na základě těchto dat pak můžeme zpracovat například nějakou studii či měnit funkce na službě. Pro klienty jsme spustili nový párovací algoritmus. Jde o vychytávku, díky které lépe a přesněji automaticky párujeme jejich vlastní nabídky na produkty serveru Zboží.cz.
Snažíme se jít vlastní cestou a soustředit se na to, v čem jsme silní, a co vše dalšího máme díky ostatním službám společnosti Seznam.cz k dispozici. Samozřejmě hledáme nejlepší cestu, kterou bychom uspokojili jak lidi (tedy nakupující), tak e-shopy.
Na český trh letos vstoupila také Pricemania.sk. Myslíte si, že má ještě šanci získat zajímavější tržní podíl?
Ne, neumím si to představit. Na českém trhu jsou dva silní hráči, kteří jsou hlavním zdrojem objednávek z cenových srovnávačů. A to proto, že mají dohromady 86 % tržního podílu. Jedním z nich je právě Zboží.cz. Nový aktér bude spíše dalším možným nástrojem pro e-shopy, ale výraznější tržní podíl na českém trhu nezíská.
Můžete prozradit nějaké další novinky, které na letošní rok chystáte?
Chystáme novinky pro vendory, e-shopy i uživatele. S těmi vendory, kteří mají kompletní portfolio produktů, chceme spolupracovat na kvalitě a rozšíření naší databáze. Použijeme jejich vlastní data, aby byly popisky a informace k produktům podle jejich oficiálních norem. To je také důvod, proč se právě zabýváme produktovými feedy. Vendoři mohou také využít ony dva nové reklamní formáty, díky kterým zviditelní vlastní značky. Upoutání pozornosti k portfoliu totiž pomůže i samotným e-shopům, které jejich značky na Zboží.cz nabízejí.
Na to navazuje i vylepšení systému zakládání produktů. Chceme, aby všechny prošly rukama našich administrátorů. Dohlédneme tak na to, aby zde byly o produktech pravdivé a plnohodnotné informace, jež by tak e-shopům pomohly k lepšímu napárování s produkty, které prodávají. Uživatelé se zase mohou těšit na již zmiňované pohodlnější vyhledávání. Chceme totiž implementovat kvalitní hledání ze Seznam.cz Vyhledávání přímo do hledání na Zboží.cz. V plánu jsou ale i jiné novinky, které si ještě nechám pro sebe.
Milan Šmíd / Manažer Zboží.cz
Do české e-commerce se dostal v Allegro Group, kde působil jako produktový manažer. Od roku 2013 se ve společnosti Seznam.cz věnuje službě Zboží.cz. Přináší do Zboží novou energii a jeho úkolem je službu rozvíjet a edukovat jak obchodní týmy v Seznamu, tak samotné klienty na Zboží.cz.
Sociální sítě: https://www.linkedin.com/in/milansmid / https://twitter.com/milansmid
Napsat komentář