Vyzkoušeli jsme Google AdWords do mobilu. Co umí?
První mobilní aplikace Google AdWords vyšla v únoru 2015 překvapivě pouze v Kanadě. 5. března ji však Google uvolnil také pro české uživatele. Co vše aplikace umí a zvládnete s ní alespoň základní nastavení PPC kampaní?
Aplikace je prozatím dostupná pouze pro Android – majitelé iOS si na ni musí počkat, žádné konkrétní datum zveřejnění ale není známo. V paměti telefonu či tabletu bude vyžadovat 15 MB.
Aplikace krok za krokem
Při otevření aplikace se zobrazí seznam účtů, které spravujete. Pokud máte pod svým emailem přiřazeny desítky či stovky účtů, najít ten konkrétní vám chvíli potrvá – aplikace zatím nenabízí možnost hledání mezi účty. To znamená, že budete muset scrollovat tak dlouho, dokud se nedostanete k příslušnému písmenu v abecedě a následně k hledanému účtu.
V účtu na první pohled zaujme dominantní graf a volba časového období. Ve volbě období naleznete standardní zrychlené možnosti jako dnes, včera, posledních 7 dní, posledních 30 dní, tento měsíc a celé období. Určitě by se hodilo mít i další zkratky, jako minulý měsíc či minulý rok. Porovnávač jednotlivých období v aplikaci hledat nemusíte. Na ten se v první verzi aplikace nepamatovalo.
Graf
Graf potěší zejména díky možnosti zobrazit si několik segmentů. Pro některé se navíc typ grafu mění (spojnicový, výsečový aj.). Mezi segmenty se lze snadno pohybovat přejetím prstem po grafu – doleva či doprava.
Klasický spojnicový graf s křivkou ukazuje data pro základní výkonnostní indikátory: zobrazení, kliknutí, CTR, průměrné CPC, cena, průměrná pozice, konverze a cena konverze.
Pro tyto jednotlivé metriky jsou k dispozici vybrané segmenty. Které to jsou, naleznete v přehledu níže.
Dostupnost jednotlivých segmentů v grafu
Zobrazení | Kliknutí | CTR |
Zařízení | Zařízení | Typ kliknutí |
Síť | Síť | Zařízení |
Typ kliknutí | Typ kliknutí | Síť |
Den v týdnu | Den v týdnu | |
Prům. CPC | Cena | Prům. pozice |
Typ kliknutí | Zařízení | Zařízení |
Zařízení | Síť | |
Síť | ||
Konverze | Cena konverze | |
Název konverze | Název konverze | |
Síť | Síť | |
Typ kliknutí | Typ kliknutí | |
Den v týdnu | Den v týdnu |
Příležitosti a oznámení
Asi není žádným překvapením, že Google věnoval velkou pozornost také příležitostem pro zlepšení výkonu kampaní. I zde tak zůstaly zachovány jeho návrhy pro zvýšení max. CPC, rozpočtů apod.
Nechybí ani oznámení o zamítnutých reklamách či jiných problémech v účtu. Oznámení tradičně zobrazíte klikem na zvoneček v pravém horním rohu aplikace.
Sloupce
Sloupce v základním nastavení ukazují prakticky nic neříkající data o počtu prokliků a zobrazení. Po otočení telefonu na šířku navíc přibude další sloupec s průměrnou cenou za proklik. S těmito údaji si však většina z vás zajisté nevystačí. Naštěstí lze sloupce snadno přizpůsobit. Tuto možnost naleznete v pravém horním rohu aplikace.
Sloupce můžete přizpůsobovat na úrovních kampaně, sestavy, inzerátů a klíčových slov. Osobně mě velmi potěšilo, že po nastavení sloupců zůstává již v dané kampani nebo sestavě toto uspořádání uložené.
A jaké sloupce lze vlastně přizpůsobovat? Výčet je opět poněkud omezený, ale nejdůležitější KPIs jsou v aplikaci k nalezení. Logicky jde o ty samé metriky, které lze sledovat v grafu.
Nastavení
Úprava nastavení v kampani či sestavě je zatím určena jen pro opravdu základní úkony. Uživatel může na úrovni kampaně nebo sestavy udělat maximálně 3 věci:
- Změna názvu kampaně (sestavy)
- Úprava denního rozpočtu kampaně (max. CPC sestavy)
- Pozastavení či spuštění kampaně (sestavy)
V nastavení lze také zjistit typ kampaně, na jaké území je zacílena a na které jazyky. Toto nastavení však měnit nelze.
Optimalizace
Možnost optimalizace zajímá asi každého, kdo si aplikaci chystá stáhnout. „Umožní aplikace kampaně spravovat? Nebo půjde pouze o nástroj pro kontrolu?” Pravdou je, že aplikace je prozatím vhodná především pro kontrolu dat. V případě urgentních záležitostí dokáže mírně vypomoci – například úpravou rozpočtu nebo pozastavením určité sestavy či rovnou celé kampaně.
KWs
Aplikace Google AdWords naštěstí pamatuje i na bidding. Úprava max. CPC klíčových slov je poměrně snadnou záležitostí, stejně tak jako pozastavení klíčového slova. Na klíčové slovo stačí kliknout a provést potřebný úkon. Změnu typu shody však již v aplikaci nenajdete.
Zajisté vás již také napadla otázka, jak je to s vyhledávacími dotazy a přidáváním vylučujících klíčových slov. Odpověď je až příliš jednoduchá – nijak. Těmito funkcemi aplikace prozatím nedisponuje. Není možnost, jak si vyhledávací dotazy nebo negativní výrazy zobrazit.
Ads
Textové reklamy jsou v aplikaci zobrazeny celkem přehledně. Lze si k nim také snadno uzpůsobit sloupce, přičemž vaše první kroky určitě povedou k zobrazení sloupce s mírou prokliku.
Editace inzerátů bohužel k dispozici není. Dle CTR sice snadno zjistíte, který inzerát by si zasloužil úpravu, tu již však musíte provést na počítači.
Obsahová síť a PLA
Kampaně v obsahové síti jsou sice k nahlédnutí, ale protože nelze zobrazit jejich cílení, můžete sledovat maximálně jejich spend. Podobně chybí podrobné statistiky také u PLA kampaní.
Hodnocení
Z aplikace je poznat, že jde o úplně první verzi a má tedy své nedostatky. Na druhou stranu jde o perfektní nástroj pro rychlou kontrolu výkonnosti prakticky odkudkoliv a bez nutnosti zapínat počítač. Přesvědčit se můžete sami – je zdarma ke stažení zde.
Rychlá rekapitulace
Aplikace umožňuje + | Aplikace (zatím) neumožňuje – |
Sledování dat v grafu | Vyhledávání mezi účty |
Přizpůsobení sloupců | Filtrování |
Změna denních rozpočtů | Editace inzerátů |
Změna max. CPC na úrovni sestav i klíčových slov. | Úprava typů shody klíčových slov |
Editace názvů kampaní a sestav | Zobrazení vyhledávacích dotazů |
Pozastavení kampaní, sestav, klíčových slov a inzerátů |
Doplňování negativních výrazů |
Zobrazení či skrytí pozastavených kampaní, sestav, inzerátů, klíčových slov. | Doplňování nových klíčových slov |
Zobrazení a úprava rozšíření | |
Vytvoření nové kampaně či sestavy | |
Práce s kampaněmi v obsahové síti | |
Práce s PLA kampaněmi |
David Řezáč
Díky za popis aplikace! Článek s dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o PPC:
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/21/