Předpověď na rok 2015: nákupy z mobilů se zdvojnásobí
Jaký bude rok 2015 pro českou e-commerce? Tempo růstu na internetu nezpomalí, na trh vstoupí někteří retailisté a Češi budou více nakupovat ze svých mobilů. Kompletní předpověď uvnitř článku.
Rok 2014 byl pro českou e-commerce znovu úspěšný. Podle některých odhadů letos rostl celkový obrat nákupů na internetu o zhruba 15 %, když posílili zejména velcí hráči z řad nákupních galerií nebo specializovaných obchodů. Velmi úspěšná byla také vánoční sezóna. Na druhou stranu se také zpomalil růst počtu nových e-shopů a některé, zejména středně velké e-shopy, jsou nadále v červených číslech. Na toto téma jsme se již zamýšleli zde.
Co očekávají odborníci?
Také očekávání pro rok 2015 jsou z pohledu české e-commerce velká. Zajímali jsme se proto, jakým tempem v příštím roce mohou tuzemské e-shopy růst a jak je ovlivní řada trendů, které dlouhodobě rezonují v Česku i zahraničí – řeč je zejména o rostoucím množství nákupů z mobilních zařízení nebo riziku vstupu kamenných řetězců do online.
V této souvislosti vám nabízíme následující předpověď dění pro rok 2015, která vychází z názorů námi oslovených odborníků. Závěry jsou to vesměs pozitivní.
Předpověď pro rok 2015:
- E-commerce v příštím roce znovu poroste až o 15 %;
- Podíl e-commerce na maloobchodu se zvýší, podle odhadů může překročit 7 %;
- Počty nákupů z mobilů by se mohly příští rok až zdvojnásobit. Dnes podle údajů Heureka.cz tvoří asi 5 % obratu e-shopů;
- Z retailových prodejců vstoupí na internet zejména další fashion značky, dříve avizovaná IKEA a možná také někteří prodejci potravin.
- Prodej rychloobrátkového zboží zůstane doménou kamenných obchodů, vlastní e-shop otevře jen minimum prodejců;
- Zákazníci budou také v roce 2015 vyžadovat stále kvalitnější služby, nezbytností je e-shop přizpůsobený mobilům a co nejjednodušší nákupní proces (zjednodušení objednávkového procesu). Dlouhodobě zásadní roli hraje také kvalitní logistika.
Více informací o tom, jaký bude rok 2015 podle předních osobností české e-commerce, se můžete dočíst v jednotlivých rozhovorech, které následují dále v článku.
Rozhovory s odborníky
Otázky:
- O kolik si myslíte, že v příštím roce poroste česká e-commerce. Jaký bude její podíl na obratu maloobchodního prodeje?
- Promluví již v příštím roce do obratů e-shopů významněji nákupy z mobilů? Pokud ano, jakým způsobem?
- Změní se nějak v příštím roce požadavky zákazníka na jednotlivé e-shopy po stránce služeb nebo zákaznického servisu?
- Jakým tempem bude podle vás pokračovat vstup velkých retailistů na internet? Dokážete si tipnout, které značky začnou v příštím roce prodávat online?
- Jaký marketingový trend nebo službu byste pro příští rok doporučili eshopistům sledovat?
APEK – Jan Vetyška
- Předpokládám, že růst bude pokračovat i nadále nastaveným tempem – tedy mezi 13 a 15 %. Podíl na obratu maloobchodního prodeje se bude blížit 7 %.
- Mobilní telefony ovlivňují obraty e-shopů zatím především v možnosti jednoduchého srovnání nabídky vybraného zboží, samotné nákupy z mobilních zařízení v uplynulém roce příliš nerostly. Displej mobilního telefonu a jeho obsluha mají stále limity v pohodlí obsluhy e-shopu či aplikace a zákazníci nadále nakupují raději z notebooků či stolních počítačů. Boom mobilního nakupování jistě přijde především s novou generací nakupujících, kteří nedají mobil z ruky. Přesto se domnívám, že razantní nárůst v příštím roce, myšleno z pohledu poměru celkových nákupů, ještě nenastane. Z pohledu obchodníka ovšem nesmí být mobilní zařízení podceňovaná. Sice přímo nevytvářejí tolik konverzí, ale na druhou stranu mohou mít velký význam v přesunu zákazníka k většímu zařízení a vytvoření konečné objednávky.
- Zákazníci dlouhodobě vytváří pozitivní tlak na kvalitu služeb. E-shopy jsou podrobně hodnoceny v uživatelských recenzích, očekávání nakupujících jsou vysoká. Myslím, že především největší obchody se tomuto již velmi dobře přizpůsobily a nabízí celou řadu doplňkových služeb, ve kterých se navíc skrývá významný potenciál. V oblasti platebních metod či dodání služeb si myslím, že již nyní e-shopy dosahují vysoké úrovně.
- O vstupu těchto společností na internet se mluví již několik let. Domnívám se, že se dočkáme některých značek ve fashion, naopak u FMCG retailerů nepředpokládám změny.
- Já bych hlavně doporučil místo sledování vymýšlet. Kdo se musí pro inspiraci dívat kolem sebe, nebude ten, kdo bude nechávat konkurenci za sebou.
Jiří Hlavenka
- E-komerce poroste v ČR ještě pár let dvojciferným tempem. Přesnější prognózu si neodvážím říci, ani její celkový podíl na retailovém trhu – důvod spočívá zejména v tom, že chybí přesné vymezení jak retailu, tak e-komerce (například velká část e-komerčního trhu má v sobě jak B2C, tak B2B prvky, někdy se do toho zahrnují i služby, jindy ne). Zajímavější než celková čísla – která bude nepochybně „srážet dolů“ obří potravinový trh, do kterého e-komerce zasahuje i bude zasahovat jen maličko – jsou trendy v jednotlivých sub-segmentech, zejména v těch pro e-komerci nejatraktivnějších, jako je technika obecně, ale též léky a potravinové doplňky nebo oblečení.
- Mobilní zařízení jsou už nyní podstatná pro prezentaci zboží. Přední e-shopy mají své mobilní verze či mobilní aplikace, které vynikají snadnou navigací. Růst návštěvnosti eshopů z mobilních zařízení prudce roste a i nadále prudce poroste – a to je podstatné. Není až tak důležité, kde zákazník dokončí nákup, ale kde učiní rozhodnutí k nákupu. E-obchodník, který i v roce 2015 bude ignorovat mobilní zařízení, tak páchá velkou obchodní a marketingovou chybu.
- Hlavním tématem je zde, ostatně jako po celou historii internetového nakupování, logistika. Standardní metody doručování jsou stále více překážkou než pomocí e-komerci: typickým, dnes neřešitelným problémem je, že osobní doručovatel zvoní na váš zvonek v době, kdy se nalézáte v práci. Velké e-shopy tak budují svoje výdejní centra, kam si můžete přijít i po práci, ale není to ideální řešení, neboť je nákladné. Myslím, že se v příštím roce může zajímavě projevit řešení automatizovaných výdejních schránek („Poštomaty“), které by v případě úspěchu a velké penetrace mohlo časem hodně zajímavě změnit poměry v české e-komerci, neboť pomůže velmi silně malým e-shopům.
- Zkušenosti ukazují, že kamení retailisté jsou ještě pomalejší, než to u nich předpokládáme. Na jejich obranu však lze říci, že velké řetězce mají v nabídce zboží, které se nesnadno prodává a hlavně dodává přes Internet – potraviny dosud stále nikdo dokonale „nerozlouskl“, překážkou jsou zde jednak hygienické předpisy, jednak personální náročnost a nákladnost „sestavení košíku“ na straně eshopu. Dokonce se domnívám, že některé kamenné řetězce na Internet neproniknou nikdy – jejich obchodní model zkrátka zůstane, jaký je, neboť je se světem Internetu „až příliš nekompatibilní“ a nemusí to být ani příliš na škodu jejich podnikání. Nebudou však Internet ignorovat úplně – nabízí se například vytvoření odděleného prodejního brandu s jiným sortimentem a jinými cenami, který bude pouze internetový. Pokud bych však měl uvést tip na nejnadějnější řetězcovou značku, u které bych nějaké otevření se e-komerci očekával, pak je to Globus.
- Odpovědi se vlastně skrývají už výše: je to jednak zpřístupnění e-shopu přes mobilní zařízení a přemýšlení o využití „poštomatových“ služeb, tedy automatických výdejen s dostatečným geografickým pokrytím.
Heureka.cz – Tomáš Braverman
- Čekám velmi podobný nárůst, jako byl v 2014, tedy asi 15 %. Podíl na retailu by mohl překročit 7 %.
- Výrazně promlouvaly již v roce 2014, ať už tím, že zákazníci často vyhledávají a prohlížejí produkty na mobilech (samotný nákup pak ale udělají na desktopu), nebo tím, že na mobilu nákup i dokončí. Těchto nákupů je podle našeho odhadu již přes 5 procent, což se podle mě již dá nazvat jako „významné promlouvání”. V příštím roce nicméně čekám skoro zdvojnásobení.
- Myslím si, že začne výrazně růst náročnost zákazníků na kvalitu nákupního procesu na webu. Budou upřednostňovat obchody, které ho mají jednoduchý a rychlý, např. s možností rychlé online platby (one click payment) atd. Důvěra v online platby totiž výrazně roste a s ní i pohodlnost zákazníků, kteří nebudou nadále chtít ztrácet čas věcmi jako zdlouhavé vyplňování údajů atd. Také jednoduchost vrácení zboží začne hrát větší roli. Obecně se dá říct, že náročnost zákazníků se neustále zvyšuje, ale to je dáno hlavně tím, že e-shopy zvyšují svoje kvality a tím si své zákazníky „rozmazlují”.
- Tak snad už konečně IKEA a někteří food-retaileři (doufám např. v Billu). Dále určitě mnoho fashion obchodů (už jsem zaznamenal např. H&M). Hobby markety to naopak podle mě příští rok ještě nestihnou, ačkoliv z mého pohledu je to nesmírná chyba.
- Důležitost srovnávačů cen. 🙂
Martin Kasa
- Dvouciferný, do 15 %. Podíl na celkovém maloobchodu je složitý, jelikož mnoho velkých oborů je jen velmi těžko obchodovatelných na internetu. Jsou ale obory, kde už internet dnes dominuje, tj. má přes 50% podíl celkového trhu.
- Již letos významně promlouvají a nebude tomu jinak ani nadále. Velcí hráči ecommerce dělají až 10 % tržeb mimo PC. Bavíme se pro příští rok až o 10 miliardách z mobilů a tabletů.
- Myslím, že ne, dobrá služba zákazníkovi se vyplácí od nepaměti a nejinak je tomu na internetu. Zákaznický servis musí být vždy na prvním místě.
- Konkrétní značky netuším, je to v dlouhodobé strategii téměř všech hráčů, ale na růžích mít ustláno nebudou. Internet je skvělý a šílený zároveň. Neplatí tam běžné maloobchodní zákony kamenného světa. Můžete tam investovat stovky milionů a stejně neuspějete a někdo jiný chytřejší investuje zlomek a uspěje. Konkrétně čekám velký úspěch vstupu na trh společnosti IKEA. Problémem všech tradičních retailistů je to, že vstupem na trh často neudělají nárůst tržeb, ale pouze jich část přesunou na hřiště, o kterém nic netuší a neumí na něm fungovat efektivně.
- Neustále se učit. To, co dnes je trendy, bude už za rok zastaralé.
ACOMWARE – Jan Penkala
- Věřím, že tempo růstu se i v příštím roce udrží kolem 15 %. Při stagnaci nebo růstu retailu v malých jednotkách procent se podíl e-commerce na maloobchodu zvýší o další desetinky procenta.
- Nákupy z mobilů meziročně stále rostou o vysoké desítky procent. Co je bariérou? Nepřizpůsobení webu pro jiné potřeby mobilního nakupujícího a chybějící mobilní marketing. Jen překlopení webu na responzivní nestačí.
- Hlavní důraz bych kladl na práci se zákazníkem v místě prodeje. Věci jako prodloužená doba vrácení zboží, rychlé vrácení peněz, provoz zákaznické linky večer nebo o víkendu se stávají standardem. Důležitá bude nadále logistika, která tvoří zásadní prvek zákaznické spokojenosti.
- Mluví se o H&M, IKEA spíše až 2016. DM nebo Rossmann mluví o e-shopu neurčitě, Hornbach zkouší online pomocí rezervací, určitě velcí potravináři si dají na čas… Spíše to budou lokální značky retailerů nebo zahraniční hráči, kteří mají multichannel již „doma“ dobře nastavený.
- To, co jsem předpovídal loni, vlastně platí i pro následující rok: trendem je jednoznačně multikanálový prodej a marketing s důrazem na mobily, dobře zvládnutý performance včetně RTB a špičková komunikace se zákazníkem (dominantní složkou emailing). Trendy jako Apple Pay, rozšířená realita a další jsou fajn, ale klíčové pro tento rok pro malé, střední i větší české e-shopy budou výše uvedené body.
Zdroj fotografie: krishna arts, FreeDigitalPhotos.net
Napsat komentář