7 nejčastějších chyb v PPC kampaních
Na internetu koluje mnoho článků, které zmiňují chyby v PPC. Tento článek se však zabývá i chybami, které na první pohled nevypadají nijak vážně, ale v konečném důsledku kazí výkon kampaní, a v neposlední řadě i zbytečně zvyšují náklady.
Vyhledávací síť
1. Používání volné shody
Stále narážíme na mnoho účtů, které používají u klíčových slov pouze jejich volnou shodu. Speciálně v Google AdWords jde o zásadní chybu: pokud kampaň dopředu neošetříte i stovkami vylučujících klíčových slov, zobrazování inzerátů na nerelevantní vyhledávací dotazy bude častější, než si možná myslíte. S použitím volné shody se inzeráty zobrazují i na vyhledávací dotazy, které se významně liší od skutečného klíčového slova, na které cílíte.
Například při cílení na klíčové slovo „spodní prádlo“ můžete očekávat zobrazení reklamy i na vyhledávací dotazy jako „ložní prádlo“, „pánské prádlo“, „dámské prádlo“ a jiné.
Pokud již tedy volnou shodu chcete používat, je lepší ji umístit do samostatné sestavy a pravidelně doplňovat vylučující klíčová slova. Lepší je však místo volné shody použít modifikovanou volnou shodu.
2. Příliš mnoho klíčových slov v jedné sestavě
Čím se na našich PPC školeních zabýváme v první části výkladu a co má tudíž zcela zásadní význam? Je to struktura kampaní! Při nastavování jde o část, které je třeba věnovat nejvíce času. Mít v jedné sestavě desítky či stovky různých klíčových slov je problém, v takovém případě totiž prakticky neexistuje šance, že vámi připravený inzerát bude dostatečně relevantní pro všechna tato slova. Náročná je také optimalizace takových sestav. Vhodným řešením je kampaně třídit dle struktury samotného webu.
3. Vylučování klíčových slov pouze v přesné shodě
Častou chybou je vylučování klíčových slov pomocí automatického přidávání ze search terms reportu. Pokud takto automaticky přidáváte klíčová slova, bez úpravy se vyloučí pouze v přesné shodě. To může být problém, neboť po jejich vyloučení stále zůstává prostor k zobrazení těch vyhledávacích dotazů, které se neshodují s vylučujícím slovem v přesné shodě.
Lepším řešením je tedy zkontrolovat vyhledávací dotazy a na jejich základě vyloučit ve volné shodě pouze ty, na které již nechcete své inzeráty zobrazovat. Pokud například sestava cílí na klíčové slovo „prášky na hubnutí“ a vyhledávací dotaz zněl „prášky na hubnutí test“, vylučte pouze slovo test ve volné shodě. Od této chvíle máte jistotu, že pokryjete všechny ostatní vyhledávací dotazy obsahující slovo test.
4. Konkurování klíčových slov mezi sestavami
Pokud si dáváte práci s podrobným strukturováním kampaní – a děláte dobře – může se stát, že si sestavy budou navzájem konkurovat. Pokud se tak stane, s velkou pravděpodobností se tato skutečnost projeví vyšším CPC. Navíc nemáte plně pod kontrolou, který inzerát (a z které sestavy) bude na vyhledávací dotaz zobrazen.
Z tohoto důvodu je důležité používat vylučování klíčových slov i mezi jednotlivými sestavami. Uveďme si to na příkladu dvou sestav: „Pánské bundy“ a „Jarní pánské bundy“. Pokud uživatel vyhledává „jarní pánské bundy“, do aukce půjdou klíčová slova z obou sestav (jestliže nepracujete pouze s přesnou shodou). Zbytečně si konkurují, a tak je řešením přidat vylučující klíčové slovo „jarní“ do sestavy „Pánské bundy“.
Tímto způsobem můžete lépe kontrolovat, která sestava půjde do aukce, a nebude docházet ke zbytečnému zvýšení CPC.
Obsahová síť
5. Používání pouze grafických nebo textových inzerátů
V obsahové síti máte možnost vkládat jak textové, tak grafické inzeráty. Využívejte oba formáty, dostanete se tak na větší množství reklamních ploch. Ne všechny weby totiž nabízejí inzerentům oba formáty. Navíc vás mohou například textové inzeráty mile překvapit mírou prokliku.
6. Zapnutá optimalizace cílení v remarketingu
Při nastavení remarketingu je v Google AdWords automaticky spuštěna optimalizace cílení. Mnoho inzerentů si této funkce často ani nevšimne a nechá ji zapnutou. Pokud je ale funkce aktivní, kampaně necílí pouze na uživatele z remarketingových seznamů, ale také na další možné zákazníky. V takové chvíli již nemáte své zobrazování reklam plně pod kontrolou a de facto se již nejedná čistě o remarketing, neboť cílíte i na nové uživatele. Pokud tomuto chcete zabránit, nezapomeňte optimalizaci cílení vypnout.
7. Cílení na mobilní aplikace
Reklamy v obsahové síti standardně cílí také na mobilní aplikace. Ty mají často vyšší CTR a na první pohled tak vypadají efektivně. Problémem však je, že ve většině případů jde o náhodná kliknutí a v konečném důsledku tyto prokliky pouze navyšují náklady na reklamu. Odstraněním cílení na mobilní aplikace tak nejen ušetříte finanční prostředky, ale získáte též přesnější pohled na výkonnost kampaní.
K zabránění zobrazování reklam v aplikacích stačí z cílení na umístění vyloučit tuto adresu: Adsenseformobileapps.com. Více také na AdWords blogu: http://adwords.blogspot.cz/2015/06/better-click-quality-on-display-ads.html.
Napsat komentář