5 základních právních tipů pro eshopisty

apek_logo_404x404_FCB2Nedávno uskutečněný seminář APEK v režii JUDr. Josefa Aujezdského přinesl zajímavé poznatky o aktuálním stavu legislativy v e-commerce. Přinášíme vám nejzásadnější postřehy z akce.

Jako první je důležité si uvědomit, že právo není exaktní vědou, ale umožňuje řadu rozdílných výkladů. Pro eshopisty v ČR existuje největší právní strašák v podobě tolik “obávané” České obchodní inspekce (ČOI).

Nepříjemnosti ze strany nespokojených zákazníků, kteří se svou stížností osloví právě ČOI, vás mohou potkat i v případě, že je vaše internetové podnikání legislativně čisté. Avšak i proti těmto nepříjemnostem se lze efektivně bránit.

V našich pěti tipech se zaměříme na nejčastější témata ze semináře APEK s JUDr. Josefem Aujezdským.

1. Chyba v ceně na e-shopu

Pokud se vám vlivem špatného exportu nebo chybou na straně lidského faktoru podaří zobrazit zboží za jinou cenu, než za jakou ho standardně zákazníkům prodáváte, máme pro vás špatnou zprávu – pokud si zákazník zboží za danou cenu objedná a dokonce mu dorazí potvrzovací e-mail, nemáte téměř žádnou šanci případný soudní spor vyhrát.

Do českého rybníčku se však blíží model mimosoudních řešení sporů spotřebitele s obchodem. Tato instituce bude mít za cíl najít společný smír a ideální řešení mezi stranami sporu. Spor o cenu objednaného zboží bude jistě jeden z nejčastějších podnětů z portfolia této instituce.

2. Informační povinnost a obchodní podmínky

Zákon na ochranu spotřebitele ukládá obchodní podmínky a informační povinnost za součást smluvního ujednání se spotřebitelem. Kvalitní a “neprůstřelné” obchodní podmínky jsou tedy základem právní jistoty pro vaše e-commerce podnikání.

Rozhodně nedoporučujeme obchodní podmínky slepě kopírovat a konec konců ani z vlastní iniciativy modifikovat (bez potřebného právnického vzdělání). V poslední době jsou to právě obchodní podmínky, na které se ČOI velmi soustředí. APEK pro své členy i pro další eshopisty připravil vzorové obchodní podmínky, které jsou ke stažení na jejich webu. Kvalitní obchodní podmínky jsou mimo jiné jednou z podmínek pro certifikaci kvality obchodů APEK.

3. Moment uzavření kupní smlouvy

Umístěním zboží na e-shop vytváříte podle současného znění zákona tzv. veřejnou nabídku, které může využít každý, kdo váš e-shop navštíví. Odesláním objednávky vytváří zákazník návrh na uzavření kupní smlouvy (není to tedy v této fázi ještě hotová záležitost).

Zde je tedy velmi důležité znění transakčního (potvrzovacího) e-mailu. Je dobré finálně objednávku nepotvrzovat a nechat si čas na prověření její správnosti. Pokud objednávku potvrdíte a akceptujete, jedná se o finální kontraktaci. Doporučujeme tedy znění transakčního e-mailu situovat do podoby: “Dorazila nám Vaše objednávka a budeme se ji zabývat.”.

4. Odstoupení od kupní smlouvy vs. reklamace

Tato mezi eshopisty neoblíbená slůvka je velmi dobré rozlišovat a neplést si je.

V případě odstoupení od kupní smlouvy rozhodně nedoporučujeme využívat formulaci “vrácení zboží”. Tímto vyjádřením si na sebe šijete nepříjemný bič a konkrétní povinnost. Při vrácení peněz spotřebiteli je určitě třeba pamatovat na náklady za dopravu (včetně dodatečných nákladů vynaložených na zaslání zboží zpět prodejci).

V případě reklamace je hlavní legislativní rozdíl v tom, že spotřebitel již pouze nevyužívá své právo, ale prodejce porušuje svou povinnost (prodejem nekvalitního zboží atd.). K častému tématu, které se týká 30 denní lhůty na vyřízení reklamace, se sluší dodat, že tato lhůta začíná dnem, kdy prodejce dostává od spotřebitele zboží k inspekci. Reklamace se bere za vyřízenou v okamžiku informování spotřebitele.

Podobně jako v případě odstoupení od kupní smlouvy je i v případě reklamací nutné v případě oprávněné reklamace hradit spotřebiteli náklady vzniklé na dopravu reklamovaného produktu.

5. Ochrana vašich fotografií a textů

Případů, kdy naleznete své fotografie či texty použité u konkurence, stále přibývá. Rada, kterou eshopistům dal JUDr. Aujezdský, je velmi prostá: Nebojte se obrátit se na konkurenci nebo jiný subjekt, který vás poškozuje, a požadujte odstranění tohoto obsahu.

Pokud vám nebude vyhověno, je určitě vhodné kontaktovat právníka, který nejčastěji vyřeší problém už pouhým zasláním tzv. “bubu letteru” (výstražného dopisu). Ve většině případů půjde o dostačující řešení.

Co dělat, když mám jiný problém?

Pokud jsou pro vás výše uvedené rady nedostačující, neváhejte se na nás obrátit například prostřednictvím diskusního fóra. Rádi vám pak budeme nápomoci také v dalších otázkách či problémech. Každý e-shop má také možnost obrátit se na APEK, který vám dozajista poskytne fundovanou odpověď.

Celkem 3 komentáře k článku

  1. Lukáš Hovorka

    Ahoj Jardo,

    Tak už i články? Jedeš do roztrhání těla ;-). Mám na tebe pár dotazů, ok?

    1. – Chyba v ceně na e-shopu >> Pomůže provozovateli při takové chybě např. pojištění “na blbost”, které by měl zaměstnanec, jehož lidský faktor zapříčinil tuto situaci?

    2. Informační povinnost a obchodní podmínky >> Je povinností eshopu, aby při zaslání potvrzení objednávky byly jako příloha ke stažení také platné obchodní podmínky?

    4. – Odstoupení od kupní smlouvy vs. reklamace >> Při odstoupení od KS v rámci 14denní lhůty je eshop povinnen vrátit zákazníkovi jakou částku? Cenu zboží? Cenu zboží vč. nákladů na dopravu k zákazníkovi? Cenu zboží vč. nákladů na dopravu do eshopu?

    5. Ochrana vašich fotografií a textů >> Je představa o tom, kolik firem (v ČR nebo ve světě) používá za účelem zjištění neoprávněného užití jejich fotografií či textů software?

    Jinak dobrá práce a těším se na odpovědi.
    LH

    • Jaroslav Kaucký
      Jaroslav Kaucký

      Ahoj Lukáši,
      tyto dotazy by bylo lepší vznést přímo na APEK, resp. na JUDr. Josefa Aujezdského. Jak je v článku uvedeno, jde především o shrnutí nejzajímavějších závěrů z jejich školení.

      Pokusím se proto odpovědět alespoň částečně na základě svých zkušeností:

      1. – Pomůže to pouze provozovateli, pokud má se zaměstnancem podepsanou nějakou hmotnou odpovědnost. Toto je poté samozřejmě věc interních chodů společnosti. Směrem k zákazníkovi je situace hotova nákupem za uvedenou cenu.

      2. – Nejsem si jistý, spíše ne – minimálně toto není běžné

      4. – Toto je na dohodě a na výkladu. E-shop by měl být povinen vrátit zákazníkovi sumu, která vznikla a bezprostředně souvisela s nákupem (tzn. i náklady na dopravu) – nutně to však neznamená i náklady na odeslání zboží zpět do e-shopu. Zde se ale mohou výklady různit.

      5. Tato data bohužel nemám k dispozici.

  2. Lukáš Hovorka

    Díky za tvůj čas,

    Využiji tvého doporučení a obrátím se s dotazy i na pana Ing. Aujezdského.

    E-Commerce zdar

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: