13 SEO nástrojů, které byste měli používat – díl první
Jaké jsou základní SEO nástroje, bez kterých se při optimalizaci pro vyhledávače neobejdete? Některé již možná používáte, s jinými byste měli začít. V dnešním dílu si jich ukážeme prvních 7.
1. Google Analytics
Bez Google Analytics se žádný e-shop neobejde. Tento nástroj není skvělý jen na analytiku, ale je také užitečným pomocníkem, který vám ukáže, na které vyhledávací dotazy se zobrazuje váš web, dokonce i s CTR a počtem zobrazení. Údaje naleznete v Akvizice -> Optimalizace pro vyhledávače -> Dotazy a Vstupní stránky. Aby vše fungovalo korektně, je třeba Google Analytics propojit s Google Webmaster Tools – stačí v GWT vytvořit účet a ověřit vlastnictví, například přes účet v GA.
Ve zdrojích návštěvnosti dále najdete počet přístupů z organicu – ze zdrojů seznam / organic a google / organic. Po přidání dimenze Klíčové slovo pak získáte i přístupy přes konkrétní klíčová slova – u Seznamu to platí o všech přístupech, bohužel u Googlu je již naprostá většina “not provided”. Při velkém objemu návštěvnosti můžete ale i tak leccos vypozorovat.
2. Webmaster Tools
Jak již bylo uvedeno, Google Webmaster Tools je pro správné fungování nutné propojit s vaším webem. Výstupem jsou přehledy podobné jako v Google Analytics, obohacené o průměrné pozice na konkrétní vyhledávací dotazy. Nechybí ani přehled nejvýznamnějších stránek s dotazy, na které byly zobrazeny.
Webmaster Tools samozřejmě primárně slouží pro zjištění technických chyb a chyb indexace (nalezení duplicit, 404, 500, neindexující se stránky aj.). Nástroj také pomůže zlepšit vzhled výsledků ve vyhledávání pomocí rich snippets, strukturace dat, výměně sitelinks (odkazy na podstránky).
Existuje také mnoho nástrojů propojených s GWT, jedním z nich je například Disavow links, který vám pomůže distancovat se od odkazů z cizích domén. To však důrazně nedoporučujeme bez dozoru odborníka – může to napáchat velké škody.
Webmaster Tools zároveň nabízí i rozsáhlou síť přehledných návodů pro webmastery – většina návodů je lokalizována i do češtiny.
3. Návrhy klíčových slov (Sklik a AdWords)
Nástroje pro návrh klíčových slov jsou velmi užitečné při analýze hledanosti klíčových slov a hledání slov příbuzných. Po zadání požadovaného slova/slovního spojení vám vrátí výsledky s hledaností tohoto slova po měsících, v Skliku nabízí i další slova související s výrazem, v Google AdWords i slova příbuzná a synonyma. Další výhodou Google AdWords je seskupování klíčových slov do reklamních sestav. Na rozdíl od Skliku ale nemá tak podrobné výsledky, které vám mohou chybět, pokud hledáte méně používané výrazy.
U běžících PPC kampaní je možné zjistit, na jaká klíčová slova jsou vaše inzeráty zobrazovány a které fungují. Můžete se tím inspirovat také pro SEO.
4. Collabim
Collabim je prvním placeným nástrojem v našem seznamu. Vypracoval se nicméně do kategorie „must have” a při měření jednoho webu je s omezenými funkcemi zdarma. Collabim měří pozice klíčových slov ve vyhledávačích, obsahuje nástroj pro návrh klíčových slov, měří také pozice konkurence na vámi zadaná klíčová slova.
Velmi užitečný je Site finder, který pro vás najde podobně tematicky zaměřené weby, ze kterých byste se mohli pokusit získat zpětný odkaz. Šetří čas jednoduchým reportováním a obsahuje spoustu dalších funkcí. Společně s dalšími nástroji umí porovnat či špehovat konkurenci – hezký článek naleznete na http://ja.collabim.com/s/analyza-konkurence/
5. Majestic
Majestic je v základní verzi zdarma, ovšem pokud jej chcete využít opravdu naplno, budete muset sáhnout po placené verzi – ve verzi zdarma nabízí velmi omezený počet výsledků. Je skvělý pro sledování zpětných odkazů, odkazujících domén a analýzu kvality odkazového profilu. Pomocí nástroje naleznete i nevhodné odkazy, které se nevyplatí ve svém profilu mít.
Umí také sledovat růst počtu odkazů a odkazových domén v čase. Velmi užitečná je tato funkčnost i pro sledování konkurence, která je dostupná v placené verzi. Opět se vám může hodit jako inspirace pro vlastní linkbuilding i broken linkbuilding (na které však lze využít i přímo specializované nástroje).
6. Ahrefs
Ahrefs je velmi podobný MajesticSEO, navíc umožňuje rychlé porovnání až 5 domén. Dle názoru většiny uživatelů má také přívětivější user interface, ovšem s funkcemi je na tom hodně podobně. Velké porovnání těchto skvělých nástrojů vyšlo na Lupě – http://www.lupa.cz/clanky/souboj-titanu-pro-seo-analyzu-majesticseo-vs-ahrefs/
7. Xenu´s Link Sleuth
Skvělý nástroj pro kontrolu nefunkčních odkazů vašeho webu, je zcela zdarma. Jednoduše zadáte URL svého webu a dostanete report všech URL a odkazů vašeho webu – podle toho, co si zvolíte. Umí také zkontrolovat, zda vaše interní i zpětné odkazy vedou na chybovou stránku 404, nebo jsou přesměrované.
Kontrolu chybných odkazů doporučujeme provádět cca po 3 měsících či po větší technické úpravě na webu (například migrace webu, změna struktury URL adres apod.).
Zbylých 6 nástrojů, které vám výrazně usnadní práci při získávání trafficu z organického vyhledávání, vám představíme v přístím díle.
David Řezáč
Nástroje pro SEO – článek sdílím dále v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu:
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/