10 největších chyb českých e-shopů (část třetí)

V závěrečné části našeho seriálu se podíváme na zbylé nejčastější chyby českých e-shopů. Řeč bude mimo jiné o roli srovnávačů zboží, důležitosti správného analyzování dat nebo zda je dnes potřeba se vzdělávat.

7. Podcenění síly srovnávačů zboží

Pro většinu e-shopů skončí práce se srovnávači zboží zaregistrováním a nastavením XML feedu, velká část z nich je ještě zapojena do programu Ověřeno zákazníky na Heureka.cz. Málo e-shopů ale ví, jaký je rozdíl mezi fulltextovým vyhledáváním a výpisem nabídek, nebo si neumí zjistit, zda návštěvy chodí přes spárované produkty nebo z fulltextu. E-shopy se také většinou nesnaží většinu svých položek spárovat. Důvodem je mimo jiné to, že většina krabicových řešení pokročilé funkce optimalizace na srovnávačích nenabízí.

Jak jsme zmínili v druhém dílu, veškeré úpravy zvládnete v aplikaci Mergado – nejen úpravy atributů vedoucí ke spárování zboží, ale třeba také vyjmutí položek, které nevydělávají, nebo nejsou skladem. To může ušetřit náklady.

Získání certifikátu Ověřeno zákazníky nabízí další možnosti – generování sortiment reportu, bidování a možnost dostat se mezi 3 doporučené obchody, na které podle údajů Heureka.cz kliká kolem 80 % všech potenciálních zákazníků.

Důležitou součástí práce zbožových srovnávačů je také práce s recenzemi zákazníků – hlavně s těmi negativními. Reagujte na kritiku, snažte se zákazníkům pomoci a nedostaňte se do zbytečných rozepří. Pamatujte, že sympatie jsou v případě hádek a vášnivých argumentací vždy na straně zákazníka.

Doporučené obchody na Heureka.cz

 

8. Žádné nebo chybné analyzování dat

Analyzování a vyhodnocování dat by mělo být samozřejmostí pro každý e-shop. Bezplatný nástroj Google Analytics používá většina e-shopů, ovšem ne všechny jej mají správně nastavený.

Základem je sledování elektronického obchodu, které podle údajů z našich Barometrů nemá nastavena až polovina malých a středně velkých e-shopů. Dále jde o sledování cílů, průchodnosti nákupního košíku nebo událostí na stránkách. Nezapomeňte, že analyzování návratnosti investic z různých marketingových kanálů je zcela nezbytné pro jejich správnou optimalizaci.

Sledováním průchodnosti nákupního košíku odhalíte jeho slabá místa a zjistíte, zda vám zákazníci opouštějí košík při vyplňování adresy nebo při výběru dopravy a platby. V Google Analytics také snadno odhalíte stránky s vysokou mírou opuštění (bounce rate) nebo nejhledanější informace vašich zákazníků. Budete také vědět, které produkty mají vaši návštěvníci nejraději a můžete je například zvýraznit na titulní straně.

Google Analytics má velký potenciál a jeho využívání by mělo být pro e-shopy povinností. V příštích týdnech přineseme krátký seriál, jak Google Analytics správně nastavit a jak základní metriky vyhodnocovat.

Nastavení sledování elektronického obchodu v Google Analytics

9. Nevzdělávání se

Online marketing se vyvíjí neskutečně rychle. Nasnadě je tedy otázka: stíháte držet krok a sledujete všechny moderní trendy? Jen v posledním roce přibyla spousta novinek v Skliku, Google AdWords. Seznam.cz spustil retargeting, Heureka.cz změnila ceny prokliků a podobně.

Edukace napříč celým onlinem je nutností, i když své činnosti outsourcujete. V Česku se pořádá spousta konferencí (Marketing Festival, E-commerce Forum nebo E-business Forum), většina agentur nabízí specializovaná školení a workshopy, jistě najdete i spoustu akcí, na které je vstup zdarma. A nezapomeňme ani na individuální školení či konzultace, kde s vámi odborník prodiskutuje konkrétní problematiku podle vašeho zvážení.

skoleni-mailing

Náš podzimní workshop o emailové komunikaci

10. Nevyužívání nabytých vědomostí

S devátým bodem pak úzce souvisí bod poslední. Je spousta e-shopařů, kteří tyto akce navštěvují, ale ne všichni nabyté znalosti využijí a převedou je také do praxe. Stačí jim jen pocit, že se dozvěděli něco nového a že pro své vzdělání něco udělali. Pokud se ale tyto znalosti nevyužijí ke konkrétním zlepšením v marketingu, v práci se zákazníky nebo s e-shopem, investice se jim nevrátí.

Inspirujte se naším zákazníkem Kava.cz, který navštívil náš workshop na téma Péče o zákazníka ve 21. století: “Veškeré získané informace jsme týden po workshopu v týmu Kava.cz sepsali a vybrali tři témata k rychlé realizaci.” (celý rozhovor najdete zde) Takové výstupy a následná konkrétní zlepšení by měly následovat po každé akci, kterou navštívíte – jen tak udržíte v online krok s konkurencí.

Všechny články autora: David Hořava

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *