Statistiky vánoční sezóny za roky 2011-2013
V souvislosti s naším doporučením začít se připravovat na vánoční sezónu nyní přinášíme také pohled na statistiky posledních let. Součástí je i odhad, o kolik porostou objednávky letos.
Jak to bylo v letech 2011-2013
Počty objednávek o Vánocích se v předchozích třech letech zvyšovaly významně. Potvrzuje to pohled na meziroční růst – mezi roky 2011 a 2012 se počet objednávek zvýšil o 15 %, mezi roky 2012 a 2013 pak dokonce o 30 %.
Ze srovnání vyplývá několik zajímavých údajů:
- Prodej roste velmi rovnoměrně od začátku listopadu až zhruba do poloviny prosince (přesné datum se odvíjí od dne, na který připadá Štědrý den – zda jde o víkend, nebo pracovní den);
- Prodej se o víkendech propadá přibližně na polovinu hodnoty pracovních dnů;
- Začátkem prosince roste prodej pomalu, zlom nastává okolo 10. prosince;
- Den s nejvíce objednávkami je obecně kolem poloviny prosince – zhruba 9-10 dní před Štědrým dnem (platilo pro roky 2012 a 2013);
- Generálkou na Vánoce je pro e-shopy Den dopravy zdarma (loni 12.- 13. 11., předloni 27. 11., letos bude v druhé polovině listopadu). Počet objednávek dosahuje téměř stejných čísel, jako poslední týden před Vánoci;
- Z grafů je také patrné, že ačkoliv e-shopy i dopravci slibují bezproblémové doručení zásilek objednaných kolem 18.-19. prosince, zákazníci tomuto nevěří a množství objednávek významně klesá.
Jak se liší listopad a prosinec?
Jak je vidět z dalšího srovnání, rozdíly mezi jednotlivými měsíci jsou minimální a respektují výše uvedené skutečnosti (např. propady prodejů o víkendech). Významné rozdíly v měsíci listopadu jsou dány právě Dnem dopravy zdarma, který se v minulých dvou letech lišil o zhruba 14 dní.
Listopad (2011-2013)
Prosinec (2011-2013)
Jaký bude počet objednávek letos?
Na základě výše uvedených dat jsme také připravili odhad růstu počtu objednávek v letošním roce. O Vánocích 2014 odhadujeme růst na úrovni 20-25 %, samozřejmě v závislosti na dalších faktorech, jako je aktuální konkurenční postavení e-shopů, konkurenceschopnost jejich nabídky apod. U některých námi sledovaných obchodů se počet objednávek zvýší dokonce o 50 % a více.
Níže nabízíme galerii s pohledem na výsledky jednotlivých měsíců:
Metodika
Porovnána byla data 30 největších klientů společnosti ACOMWARE z údajů Google Analytics. Odhad pro rok 2014 je vytvořen na základě analýzy předchozích let – byl brán v potaz počet objednávek v závislosti na dni v měsíci a dni v týdnu s ohledem na meziroční růst, nebyl uvažován Den dopravy zdarma.
Všechny články autora: David Hořava
Napsat komentář