Výkonnostní marketing vás nespasí
V době výrazně sílící automatizace, atribuce, multichannelu a crossplatformu stále více zmiňujeme slovo výkon. Výkonnostní marketing je obor, na který se teď soustředí většina e-shopů. Sám o sobě – bez ohledu na jeho kvalitu – astronomické zisky nikomu nepřinese. Nákupní proces ovlivňuje řada faktorů, přičemž ne všechny jsou racionální.
Pokud řídíte, patrně už se vám někdy stalo, že jste šlápli na brzdu a až poté jste si uvědomili, proč. Váš mozek jednal automaticky. Jsme schopni vnímat jen velmi malé procento činností, které se odehrávají v naší hlavě. Nevěříte? Otestujte se v následujícím videu. Faktem je, že podvědomě jednáme i během nakupování.
Úspěch e-shopu proto nelze stavět pouze na výkonnostním marketingu. Náš mozek během nákupu vnímá a vyhodnocuje různé okolní vjemy. Blíže to popisuje mimo jiné kniha Sandry Aamodt a Sama Wanga Vítejte ve svém mozku.
Ukázkově těchto pravidel využívají například kamenné prodejny americké firmy Abercrombie and Fitch. Zákazníci tu vdechují specifickou vůni jejich značky, prodejny jsou příjemně prosvětlené, hraje v nich klidná hudba a snaží se působit vřelým dojmem. Více o tom, jak jsou jejich prodejny detailně propracované, se dočtete zde. Zkuste si sami vzpomenout, jak vás při nákupu ovlivnila milá, usměvavá a ochotná prodavačka.
E-shopy by měly fungovat podobně. Ne vždy se tím však jejich majitelé zabývají. Místo toho se většina jejich marketingových rozpočtů soustředí na výkonnostní marketing, od něhož očekávají rychlé výsledky v podobě horentního zvýšení tržeb. Neuvědomují si, že výkonnostní marketing dokáže umocnit jejich práci s e-shopem a značkou, a to jak v pozitivním slova smyslu, tak v tom negativním. Pokud v této oblasti neodvedou dobrou práci, e-shop a značka budou zanedbané a výkonnostní kanály to ještě umocní.
Výkonnostní marketing dokáže přitáhnout pozornost zákazníků ke stránce konkrétního e-shopu. Pokud ho navštíví, ale nenakoupí, měl by si jeho majitel klást otázky: Prodávám lidem správně své produkty? Prodávají moje texty? Co když slevy nejsou to hlavní, co zákazníci hledají? Ty mu spolu s dalšími pomohou definovat, jak je na tom jeho e-shop s obsahem.
Většina českých e-shopů práci s obsahem a značkou zanedbává už řadu let. Na konferenci o výkonnostním marketingu Performance 2020 o tom bude mluvit jeden z předních českých odborníků na optimalizaci konverzního poměru Ondřej Ilinčev.
Na své přednášce ukáže příklady dobrých i špatných landing page. Dál se bude věnovat také konverzním bariérám, ozkoušeným frameworkům, tipům pro analýzu i přesvědčivé textařině. Kromě něj vystoupí na konferenci rovněž Josef Hlaváček z českého zastoupení Facebooku. Názorně ukáže, jak se největším světovým firmám daří stavět své obchody díky uplatnění myšlenky „think small“. Z významných zahraničních osobností dorazí třeba Warren Knight (Think Digital First) nebo Andy Taylor (Merkle). Performance 2020 vzniká za podpory společností Google, Seznam, RTB House, Bidding Tools nebo Asociace pro elektronickou komerci. Celkem přivítá více než 10 řečníků. Součástí programu jsou vedle přednášek též praktické workshopy. Více informací o konferenci najdete na webu www.performance2020.cz.
Napsat komentář