Rozhovor: ComGate – Tajemství outsourcingu logistiky
S rostoucím úspěchem e-shopu přichází časem otázka outsourcingu logistiky. Ponechat si režii ve vlastních rukách, nebo vybrat partnera, který vám s logistikou pomůže? Ondřej Žák, ředitel logistiky ve společnosti ComGate, vysvětluje, kdy a proč je outsourcing vhodné řešení.
Co všechno ComGate v rámci logistiky zajišťuje?
Zaměřujeme se na takzvaný fulfillment – e-shopům dokážeme nabídnout kompletní servis od převzetí zboží od dodavatelů přes vstupní logistickou kontrolu až po skladování v našich moderních logistických centrech v Praze, Pardubicích a Bratislavě. Troufám si tvrdit, že většinu služeb, které e-shopy očekávají, jsme schopni nabídnout.
Jakým způsobem se přizpůsobujete firemní identitě jednotlivých e-shopů?
Každou zásilku řešíme individuálně, aby vypadala přesně tak, jak si klient představuje. Dle domluvy lze třeba dodat produktu štítky nebo k němu při expedici přidat marketingové materiály. Za e-shopy dokážeme také vyřešit vratky a reklamace v zákonné lhůtě. Skrze naše call centrum jsme schopni v případě potřeby zřídit i speciální infolinky. Výběry dobírek jsou standardem, ale dokážeme je i expresně převést na účet klienta. V Praze máme navíc možnost osobních odběrů a platby dobírky kartou.
Jaké jsou výhody outsourcingu skladů? Je toto řešení vhodné pro všechny druhy e-shopů?
Přenechání starostí o logistiku specialistům je určitě vhodným řešením pro všechny typy e-shopů. Vždycky však záleží na tom, jestli partner pro logistiku zvládne speciální požadavky klienta na skladování nebo balení. V ideálním případě by všechno, co svěříte externí společnosti, mělo znamenat méně starostí. A o to se snažíme v maximální míře.
V čem osobně vidíte největší benefit pro klienta?
Outsourcing skladů pro naše klienty znamená, že vypouštějí naprostou většinu záležitostí spojených nejen se skladováním jako takovým, ale třeba i s personálními otázkami. Fixní náklady se promění ve variabilní, což znamená úplně jiný pohled na cash-flow online podniku. To považuji za jeden z nejzásadnějších argumentů, proč se pro outsourcing logistiky rozhodnout. U nás navíc klient zaplatí jen za místo, které jeho zboží skutečně zabírá, takže odpadá třeba náklad na pronájem prostoru, který nevyužije.
Jak probíhá přechod e-shopu na nové logistické centrum? Jak je časově i finančně náročný?
Praktickému přesunu zboží a spuštění všech procesů samozřejmě předchází důsledné poznávání klienta a nastavení obchodního vztahu. Další fází je automatizované propojení našeho a klientova systému ideálně přes API, které zajistí oboustrannou spolehlivou výměnu informací. Ladění a párování systémů trvá zhruba týden.
Pak si společně určíme termín přesunu (ideálně o víkendu). Proběhne inventura zboží, systémový příjem zboží a pak už jsme připraveni na expedici zásilek. Kompletně jsme provoz e-shopu schopni zahájit do jednoho měsíce.
Co se týče vstupních nákladů, netvrdíme, že jsou zanedbatelné, ale v dlouhodobém měřítku se investice e-shopu vrátí rychleji, než kdyby se klient o logistiku staral sám. Při přechodu se vždy snažíme nabídnout i něco navíc – teď jsou to třeba první dva měsíce skladování zdarma pro všechny nové klienty.
Co všechno je podle vás potřeba pro dobře fungující logistiku e-shopu zajistit?
Rozhodne-li se majitel e-shopu pro zajištění vlastní logistiky, je zásadní správně vybrat dodavatele celého řetězce – od firmy, která nabízí obalový materiál po spolehlivého dopravce. Klíčovým aspektem je spolehlivost, věrohodnost a míra důvěry zákazníka. Tyto aspekty jsou podporovány zejména rychlostí, jakou je schopen e-shop zboží expedovat a celkově úrovní zákaznického servisu.
Nově nabízíte také možnost dodání zboží ve stejný den. Je tato služba nějak omezena, ať již lokalitou, nebo sortimentem?
V současné době poskytujeme doručení v den objednání – tedy v režimu D+0 – pro Prahu a nejbližší okolí a na Slovensku v Bratislavě. V dalších krajských městech plánujeme tuhle možnost nabídnout v nejbližších měsících. V současnosti doručujeme v rámci D+0 například luxusní vína a alkohol nebo doplňky stravy. Věříme ale, že sortiment brzy a rychle poroste, protože vnímáme, že trend zkracování doby doručení hraje naprosto zásadní roli v otázce rozhodování, od jakého prodejce zákazník nakoupí. Čekáme tedy, že portfolio klientů, kteří D+0 využívají, se bude rozšiřovat, a uděláme všechno pro to, abychom dokázali v tomto režimu odbavit co nejrozličnější zboží pro co největší počet našich partnerů a pomohli jim tak k řadě spokojených zákazníků.
Napsat komentář