Recenze: V e-shopu Planeo koupíte jen akční zboží
V letošní retail studii 2018 jsme se ptali zákazníků, jaký e-shop by si nejvíce přáli. Zvítězilo Planeo Elektro, které na začátku února e-shop skutečně spustilo. Bohužel slouží jen pro nákup akčního zboží.
Svůj e-shop přitom Planeo elektro spustilo v naprosté tichosti – na sociálních sítích ani v novinkách společnosti na internetu není o spuštění jediná zmínka. Stejně tak úplně chybí jakákoliv placená propagace formou výkonnostního marketingu, například PPC reklama či inzerce ve zbožových srovnávačích.
Omezená nabídka zboží
Planeo spustilo svůj e-shop coby součást již existující prezentace na www.planeo.cz. Pravidelný návštěvník si změny prakticky nevšimne, přibyl pouze košík a možnost nákupu v detailu zboží. Tady je také první specifikum nového obchodu. E-shop má v současné době velmi omezený sortiment, který obsahuje pouze akční nabídku zlevněného zboží. K dnešnímu dni (24. 2. 2018) to znamená pouze 84 produktů.
Přidání e-shopu proběhlo formou aktualizace stávající webové prezentace. Kromě proklikávacího obrazového slideru je k dispozici náhled pěti produktů, jenž poskytuje pouze možnost prokliknutí do detailu produktu, nikoliv i přidání do košíku. Dále jsou zde uvedeni 4 výrobci elektroniky, jejich prezentace má však pouze PR charakter.
Chybí porovnání zboží
Detailní náhled zboží je relativně přehledný, včetně možnosti sdílet ho na Facebooku, položit dotaz, poslat produkt e-mailem či tisknout. Naopak funkce „přidat do porovnání“, která by vám umožnila přehledně si srovnat zboží různých výrobců, nedává při 84 položkách žádný smysl.
U větší části výrobků je jen velmi malý počet fotografií, většinou pouze jedna. Panel „Proč nakoupit na e-shopu Planeo Elektro“ by rozhodně neměl zasahovat do detailu produktu a být nad jeho popisem. Tlačítko „Koupit“ by možná mohlo být výraznější barvou, ale pokud bereme v potaz velikost e-shopu, nemůže jeho barva počet objednávek nijak zásadně ovlivnit.
U větší části produktů se při přidání do košíku nabídne zpoplatněná možnost pojištění, nákupu na splátky nebo prodloužení záruky s již barevně výrazným přechodem k dokončení objednávky.
Pouze jedna možnost dopravy
Výběr dopravy možný není, Planeo dokonce ani nespecifikuje, jestli je její jediný dopravce externí společnost, nebo si doručení zásilek řeší samo. Přeprava je zdarma při objednávce nad 5 000 Kč, jinak je zpoplatněna částkou 99 Kč u zboží do 50 kg váhy a 199 Kč pro zboží nad 50 kg váhy. Možnost vyzvednutí zboží na pobočce úplně chybí.
Platba je nabídnuta kartou, dobírkou za příplatek 39 Kč nebo na splátky. Samotné dokončení objednávky není podmíněné registrací, nakupovat lze i bez ní. Registrace do e-shopu je naopak možná pouze vyplněním registračního formuláře, registrace s využitím tlačítek například Facebooku či Google chybí.
Mobilní verze e-shopu je optimalizovaná, část rozšíření z webové verze úplně chybí, na mobilu je tedy e-shop velmi přehledný. Počet fotografií produktu byl zredukován na jednu. Úplně zásadní nedostatek jsme ale neobjevili.
Technicky je to dobré, ale…
Z pohledu technického nemá e-shop zásadní nedostatky, byť na webové verzi je ještě několik věcí, jež by bylo možné zlepšit. Z pohledu uživatele je ale otázkou, proč a jak e-shop využít. Zákazník má možnost dozvědět se o zlevněných výrobcích pouze z letáku Planeo. Zarážející je i nemožnost vyzvednutí na prodejně, kterou ovšem e-shop dle obchodních podmínek připravuje. Vrácení zboží na prodejně není v obchodních podmínkách definováno.
Pokud se chce Planeo vydat cestou plnohodnotných e-commerce hráčů, bude potřeba zahrnout všechny produkty v portfoliu, ale tam je otázkou, zda bude schopné konkurovat cenou. Zároveň je třeba nabídnout možnost dopravy a vyzvednutí na prodejně zdarma, stejně jako možnost vrátit nevyhovující zboží na prodejně. Právě tyto faktory jsou podle naší retail studie pro zákazníky vůbec nejdůležitější.
Napsat komentář