Push notifikace pro experty: Jak je maximálně využít?
Potenciál push notifikací je obrovský, jen málo tuzemských firem ho ale využívá na maximum. Připravili jsme pro vás konkrétní příklady 5 marketingových kampaní, u nichž vám push notifikace přinesou další zisky.
V tomto článku si ukážeme několik zajímavých pokročilých využití web push notifikací. Pokud jste nečetli náš dřívější úvod do web push notifikací, doporučuji si jej pročíst a poté se vrátit k těmto pokročilejším možnostem.
Předpokládejme, že máte již nastavený sběr publika do odběru web push notifikací a občas ručně pošlete hromadnou kampaň na celou databázi přihlášených příjemců. Určitě je to dobrý začátek, ale možnosti využití tohoto marketingového kanálu se tímto teprve otevírají. Stejně jako u e-mailového marketingu je i v tomto případě klíčem k maximálnímu efektivnímu využití především automatizace a personalizace sdělení.
Na příkladech si ukážeme několik následujících kampaní:
- Uvítací série
- Opuštěný košík
- Reaktivační kampaně
- Svátková kampaň
- Upozornění na nové blogové články
Vybrané kampaně jsou záměrně poměrně univerzální, je ale samozřejmě vždy třeba hledat další zajímavé individuální kampaně dle sortimentu, zákaznického chování, věrnostního systému, dostupného obsahu či jiných parametrů.
Cílem automatizovaných kampaní by mělo být buď využití pohybu zákazníka, usnadnění přípravy rozesílek, nebo případně snaha o podchycení zákaznického chování. Ve všech případech je to cesta k efektivnímu a cílenému marketingu.
Uvítací série
Po přihlášení k odběru notifikací je možné na daného zákazníka neposílat ihned žádné sdělení. Je to ale škoda, protože v tu chvíli je daný přihlášený návštěvník aktivní a může nám o sobě dát vědět i více informací. Doporučujeme tedy ihned po přihlášení poslat alespoň poděkování za přihlášení k odběru notifikací (zákazník rovnou uvidí, k čemu se přihlásil a jak to vypadá – i když znalost notifikací je již velice rozšířená i mezi běžnými uživateli).
Při analýze lidí přihlášených k notifikacím jsme došli mimo jiné k závěru, že naprostá většina z nich není zároveň přihlášena k odběru newsletteru (samozřejmě se může lišit u každého e-shopu). Doporučujeme tedy navázat na uvítací notifikaci (například po 30 minutách od přihlášení) kampaní s nabídkou odběru newsletteru – využití web push notifikací se tak může stát dalším výkonným zdrojem nových kontaktů do e-mailové databáze.
Dalším krokem uvítacího scénáře může být třeba nabídka výběru preferencí a podobných údajů, které se vážou ke konkrétnímu zákazníkovi a je možné je využít v budoucnu – ať už v rámci push notifikací, e-mailingu, nebo pro personalizaci webu.
Opuštěný košík
Kampaň, jež je analogická a slouží často jako doplněk k e-mailové kampani. Cílem je dostat ve velmi krátké době nenásilně zákazníka zpátky do nákupního procesu. Většinou tuto kampaň nastavujeme pro klienty tak, aby se spustila v rozmezí zhruba 20 až 60 minut po opuštění plného nákupního košíku, a to v případě, že se po stejný čas zákazník už ani nepohybuje po webu.
Rozšířením této kampaně může být například i propsání konkrétního zboží, které měl zákazník v košíku, do notifikace.
Obdobně jako e-mailové kampaně mají tyto automatizované push notifikace velmi dobré výkonové metriky, kupříkladu násobně vyšší konverzní poměr.
Reaktivační kampaně
Reaktivační kampaně jsou velmi silným prostředkem pro snížení počtu zákazníků, kteří ztratili o nákupy zájem. Samozřejmě ne každý sortiment se dá kupovat téměř každý měsíc – v těchto případech (FMCG) mají tyto kampaně největší smysl. I v ostatních případech lze však vždy analyzovat zákaznická data (transakce) a z nich vysledovat standardní zákaznické chování. Můžete se pak snáze trefit do období, kdy je většina zákazníků již přirozeně dále neaktivní.
Reaktivační kampaně je možné nastavit dle kombinace různých dat:
- Doba od přihlášení k notifikacím
- Čas poslední návštěvy webu
- Čas naposledy uskutečněné transakce
Není přitom hned nutné motivovat zákazníky slevami a dalšími pobídkami k nákupu – velmi cenná může být i zákaznická zpětná vazba, tedy proč u vás přestali nakupovat nebo chodit na web.
Svátková kampaň
Svátkovou kampaň jsem vybral jako zástupce kampaní, kde je již potřeba znát zákaznická data. Ideálním rozšířením možností web push notifikací je právě obohacení a propojení s e-mailovým nástrojem. Následně je možné využívat zákaznická data a i pomocí nich spouštět jednotlivé kampaně.
Pokud posíláte na své zákazníky svátkovou kampaň, doporučuji vyzkoušet multikanálovou komunikaci a začlenit i notifikace.
Upozornění na blogové články
Publikujete obsah pro své zákazníky? Pokud máte zajímavé články, ať už ve formě magazínu, blogu, nebo recenzí, určitě bude zákazníky zajímat, jaké jsou nové trendy či sortiment. Využijte web push notifikace a informujte své publikum o novém obsahu. Jde o nevtíravý obsah notifikací, který (pokud máte hodnotný obsah) zákazníky neomrzí.
Doporučuji nejdříve vyzkoušet poslat několik notifikací ručně, otestovat si reakce a poté celý proces automatizovat na základě kupříkladu RSS feedu. Jakmile je publikován nový článek, může se ihned automaticky poslat notifikace, která se dle dat sama poskládá (obrázek, titulek, popisek).
Do této kategorie může spadat jakýkoliv obsah, který se dá automaticky generovat, třeba denní nabídky za speciální cenu a podobně.
Klíčové je dostat zákazníky na web
Pro úspěšnost kampaní založených na aktivitě návštěvníka na webu je samozřejmě důležité snažit se opakovaně dostávat přihlášené příjemce push notifikací na web. Proto je stále klíčovým využitím web push notifikací hromadná rozesílka. Automatizované kampaně se pak hodí používat jako vhodný doplněk a pro zvyšování celkové výkonnosti.
Věřím, že vás tyto pokročilejší možnosti inspirovaly, a třeba vám i pomohou k vymyšlení obdobných kampaní, jež pasují na váš sortiment, celkovou komunikační strategii a zákazníky. Pokud chcete pomoci se správným nastartováním push notifikací včetně podobné automatizace, budeme rádi, pokud se na nás obrátíte.
Napsat komentář