Jak správně nastavit slevy či zvládnout svět recenzí? Pozor, začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele
Provozujete e-shop nebo kamennou prodejnu? Tak pozor, od 6. ledna 2023 vstoupila v platnost dlouho očekávaná novela zákona o ochraně spotřebitele. Přináší celou řadu změn v různých oblastech a při porušení vám hrozí pokuty.
Začátkem prosince 2022 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 374/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Nová pravidla vstoupila v platnost 6. ledna 2023.
„Tato novela přináší spoustu změn a posvítila si na mnohé oblasti, jako je umělé navyšování cen před slevovými akcemi, falešné recenze, tlačítko pro objednání zboží, reklamace a podobně. Firmy toto nesmějí přehlédnout,“ uvádí CEO marketingové agentury Acomware David Vurma.
Nová pravidla mají přispět k lepší ochraně spotřebitelů a firem. Mnohé firmy tak čeká celá řada úprav.
Firmám skončí „čarování“ se slevami
Práce se slevami – nejen v rámci sezony, ale i v průběhu roku – bývá pro mnohé firmy a e-shopy jednou z nejsilnějších a efektivních marketingových taktik, jak přilákat nové zákazníky nebo si udržet ty stávající.
„Podle posledního rozsáhlého průzkumu, kterou pro naši marketingovou agenturu Acomware a společnost Zásilkovna zpracovala společnost Ipsos, dokonce až 63% lidí aktivně využívá různé mimořádné slevové akce typu Black Friday, povánoční slevy či výprodeje. Dokonce téměř 84 % lidí využívá před nákupem různé cenové srovnávače,“ dodává Vurma.
V samotné praxi nejen v oblasti e-shopů, ale i kamenných prodejen často docházelo k nekalým praktikám a k situacím, kdy před slevovými akcemi firmy uměle navyšovaly ceny zboží. Slevy tím pádem vypadaly vyšší než ve skutečnosti byly. Tomuto už nyní novela udělala přítrž a chce, aby prodejci informovali o slevách férově.
A co se tedy změní? Pokud poskytujete „novou slevu na zboží“, po této novele musí být uvedena také „nejnižší cena“, za kterou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy.
Firmy by si měly dát pozor, pokud v průběhu měsíce dochází k opakovaným změnám ceny, tedy když v průběhu měsíce ceny daného zboží různě snižují a zvyšují.
Při uvádění „nové slevy“ a slevových rozdílech v ceně zboží musí obchodník pracovat s nejnižší cenou, za niž v průběhu měsíce zboží nabízel. To znamená, že „novou slevu“ je v rámci daného měsíce potřeba uvádět „oproti nejnižší ceně zboží za posledních 30 dní“, nikoliv „vůči nejvyšší částce za posledních 30 dní“.
Ale pozor, existují i další situace, kdy cenu můžete postupně snižovat! Mnozí se tedy začali ptát, jak přesně postupovat a jaké situace mohou se slevami v průběhu měsíce nastat. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se proto rozhodla vnést do celé problematiky jasno a připravila detailní a praktický dokument, v němž mechanismus uvádění slev a další novinky z novely detailně popisuje. Dokument nyní nabízí ke stažení zdarma, určitě stojí za to si ho celý prostudovat. Je to praktický návod, který vám pomůže se v celé problematice slev snáze zorientovat. Ke stažení zde.
Změna tlačítka – jen „Objednat“ nestačí
Další významná novinka této novely se týká tlačítek pro objednání zboží.
Na tlačítku musí být uvedena jednoznačná informace o tom, že spotřebiteli tímto krokem vzniká povinnost platby. Prodávající může použít formulaci uvedenou v občanském zákoníku, tedy „Objednávka zavazující k platbě“ a podobně, či jinou formulaci stejného významu, z níž je patrné, že když zákazník na tlačítko klikne, musí svůj nákup zaplatit (například „Koupit a zaplatit“, „Kupte nyní“, „Potvrďte nákup“ a další). Nesplnění této povinnosti zneplatní smlouvu.
Zákaz předem zaškrtnutých políček
Nová úprava přináší také zákaz používání takzvaných předem zaškrtnutých políček, z nichž by spotřebiteli plynula povinnost dodatečné platby. Jedná se o situace, kdy jsou v e-shopu políčka předem zaškrtnutá a vybraná, a spotřebiteli se tak do nákupního košíku přesune zboží, aniž by si ho sám vybral.
Konec falešným recenzím
Není žádným tajemstvím, že mnohé firmy šly nekalou cestou a recenze si zadávaly nebo je různě ohýbaly ve svůj prospěch. A právě na toto chování si nyní novela také posvítila.
Aby se zabránilo zveřejňování falešných, klamavých recenzí, má nově prodávající povinnost informovat spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňovány recenze, které pocházejí skutečně od spotřebitelů, kteří výrobek zakoupili.
Pokud prodejce recenze zveřejňuje, přibude mu nová povinnost – informovat, zda zajišťuje ověření pravosti recenze a jakým způsobem.
Pozor na reklamní sdělení. Co slíbíte, musíte dodržet
Nyní by měli zbystřit hlavně marketéři. Novela si totiž rovněž posvítí na marketingová tvrzení a sliby. Pokud v reklamních textech zveřejníte nějakou informaci o životnosti nebo vlastnosti výrobku, musí to být pravda a výrobek musí tuto vlastnost nebo i životnost splňovat. Pokud tyto informace dokonce jen přebíráte od výrobce a ukáže se, že danou vlastnost výrobek nemá, je to odpovědnost prodejce, což znamená, že vy jako prodejce musíte zajistit reklamaci či nápravu.
Změna v reklamacích a vrácení zboží
Novela upravuje také oblast reklamací a vrácení zboží. Změny se tudíž dotknou i „možnosti vyzkoušení si zboží a vrácení do 14 dnů“. Tato výhoda byla ale často i zákazníky zneužívána a e-shopům se tak zpět vracelo zboží v neprodejném stavu.
Nově si produkt zákazník smí vyzkoušet, aby se s ním seznámil a zjistil, zda mu sedí například velikostí např. u oblečení, a ne ho vracet až po dlouhodobém opakovaném používání.
Lhůta pro dodání zboží
Zcela nově je též upravena lhůta pro dodání zakoupeného zboží. Prodávající bude muset zakoupené zboží dodat bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne uzavření kupní smlouvy (pokud si samozřejmě se spotřebitelem nedohodne jinou lhůtu).
Pokud prodávající zboží nedodá v této lhůtě, spotřebitel mu má poskytnout ještě přiměřenou dodatečnou lhůtu k dodání. Pokud ani v této další lhůtě není zboží prodávajícím dodáno, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit.
Změna novely kromě toho přinesla i novinky:
- v oblasti reklamací;
- v oblasti uzavírání smluv po telefonu;
- v oblasti smluv uzavíraných při podomním prodeji nebo v rámci organizovaných prodejních akcí;
- v oblasti definic: nově vymezuje pojem online tržišt, kdy spotřebitel musí před uzavřením smlouvy vědět, s kým smlouvu uzavírá a jaké povinnosti má třetí strana i poskytovatel on-line tržiště při současném plnění obou těchto subjektů, zda se na smlouvu uplatní práva spotřebitele vyplývající z evropských předpisů a další.
Tato novela není v poslední době jedinou úpravou, která má vliv na oblast e-commerce. Nedávno Úřad pro ochranu osobních údajů vydal aktualizaci týkající se sms marketingu, i v tomto případě při nedodržení hrozí vysoké pokuty. Více o vydané aktualizaci sms marketingu.
Komentáře jsou uzavřeny.