5 mins read

Eshopista: Proč je Alza boží firma? 1. díl Sli.do otázek a odpovědí

17 Říj 2017 Eshopista

Přinášíme vám první část otázek, na které se prostřednictvím Sli.do ptali účastníci Eshopista: Proč je Alza boží firma? a manažeři firmy – Petr Bena, Vladimír Dědek a Tomáš Havryluk, na ně odpovídali.

 

  • Existuje nebo neplánujete blog „Pod pokličkou Alzy“ ? Co jste zkoušeli, co se povedlo a co ne?

Petr Bena: Přednášíme na konferencích, teď jsme byli na Eshopistovi, učíme, atd. Něco si ale také musíme nechat pro sebe. Takže teď neplánujeme.

  • Kde čerpáte inspiraci?

Petr Bena: Od sebe navzájem, ze světa, knih, konferencí, veletrhů, konkurence. Největší bariéra je vlastní omezení vnímání věcí kolem sebe. Stačí se začít ptát PROČ a JAK, tak jako jsme se všichni ptali, když nám bylo pět let a naše rodiče a učitele z toho bolela hlava.

  • Plánujete se v rámci nedostatku vhodných lidi ještě více angažovat ve změnách ve školství?

Petr Bena: Rozběhli jsme Trainee programy pro čerstvé/budoucí absolventy vysokých škol. Zároveň jsme začali vyučovat na VŠE předmět E-commerce B2C: https://www.alza.cz/alzacz-po-pilotu-spousti-naplno-predmet-e-commerce-b2c-na-vse. Přednášíme na ČVUT, VŠE a dalších školách, začínáme spolupracovat i se středními školami.

  • Ako odmenujete a ci vobec, nositela inovativnej myslienky/projektu, ak je revolucna a zrealizuje sa? Ma sancu sa tento clovek zucastnit projektoveho vyvoja?

Vláďa Dědek: Pokud je to zkušený projektový vedoucí, tak mu rovnou nabízíme, aby se stal „dýchačem projektu,“ protože v něm přirozeně hoří plamen motivace = je ideální tahoun projektu. Ve firmě máme motivační ocenění pro lidi, kteří vymysleli nebo zrealizovali změny s velkým přínosem – máme inovátora měsíce, kvartálního borce, náleží jim finanční odměna atd.

  • Jaké je průměrné načtení stránky?

Vláďa Dědek: Podle Google Analytics kolem 4 sekund.

  • Jak probíhá optimalizace tak velkého eshopu jako je Alza? Jaké nástroje a metody využíváte?

Vláďa Dědek: Probíhají kontinuálně, před hlavní sezónou v intenzivnější míře. Hlavní optimalizace jsou na straně IT, protože drtivou většinu core procesů drží pohromadě automatizace.

  • V zahraničí se stále více rozšiřuji tzv. Messenger boty. Zvažovali jste jeho implementaci v rámci vaší komunikace?

Vláďa Dědek: Máme za sebou implementaci proof-of-conceptu chatbota pro výběr zboží, který je nasazen na produkci. Na něm jsme si osahali určité možnosti a nyní analyzujeme chování lidí. Do budoucna ale věříme lidskému přístupu, proto máme v mnoha kategoriích chat s člověkem.

  • Nevyvíjíte si svůj vlastní messenger bot? Outsourcovali byste toto řešení?

Vláďa Dědek: Viz dřívější odpověď, částečně jsme outsourcovali.

  • Co s regionálním rozdělením trhu (distributoři) i v rámci EU? Nakupujete sortiment tam, kde ho prodáváte?

Petr Bena: Evropská komise sice hovoří o jednotném EU trhu, ale tento často neexistuje, díky distribučním rozhodnutí jednotlivých vendorů. Postupujeme tak, aby to dávalo smysl jak našim zákazníkům, tak aby z toho byl obchodní přínos pro nás. Děláme tedy obojí – jak lokální nákup, tak i dovoz. Záleží případ od případu.

  • Jak se daří vašemu prodeji parfémů? Má to pro Alzu smysl jít proti Notinu?

Petr Bena: S prodejem parfémů a kosmetiky jsme spokojeni a zároveň víme, že můžeme být lepší a větší (jak jsme několikrát zmínili na Eshopistovi). Naší ambicí není soupeřit s Notino.cz. Jdeme jinou, svojí cestou. Těší nás, když vidíme, že některé fíčury, které jsme v kategorii parfémů zavedli od nás jiní kopírují, a to včetně Notina.

  • Proč je tedy Alza.cz boží firma? 🙂 

Tomáš Havryluk: Dokázali jsme vybudovat největší a ziskový eshop v České republice a celé střední Evropě. V našem DNA je zabudován gen vnitřního neklidu, kdy víme, že všechno co děláme, můžeme dělat lépe. To, že rosteme „pouze“ 20–25 % ročně, je důsledkem naší vlastní nedokonalosti. To nás pohání a nehrozí, že usneme na vavřínech. Důsledkem toho je, že máme ve firmě tvůrčí prostředí. Prostředí, které vede k vymýšlení a zkoušení nových věcí. Zároveň děláme chyby, které nám umožňují jít dopředu. Pasivita a status quo se u nás ale nenosí. Je to prostředí pro chytré lidi, kteří chtějí něco vybudovat a dokázat. Podařilo se nám skloubit IT a byznys, což vede k tomu, že „ten obchod děláme prostě jinak,“ než zavedené obchodní firmy i celá řada eshopů. Používání IT principů a logiky pro byznys vede jednak k tomu, že jsme schopni vymyslet nové produkty a služby a jednak, že jsme schopni toto dělat při nižších nákladech než ostatní. Zároveň platí, že děláme pouze věci, které dávají obchodní smysl.

Autor
Magdaléna Divišová

Magda má na starosti projekt Eshopista, který vzájemně obohacuje lídry úspěšných e-shopů, a současně působí jako CEO nového projektu Online People. V ACOMWARE má také na starosti účast na konferencích či plánování workshopů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Online Marketing News

Tips, instructions and reports - all this simply to your e-mail. Subscribe to our newsletter.

E-mail*
Back on top