Eshopista: Jak řešit logistiku e-shopu?
Logistika, expedice, zákaznická zkušenost. Tuto trojici témat probírali řečníci na minulém Eshopistovi v novém formátu. Velkou diskuzi podnítila především otázka, kdy se vlastní řešení dopravy vyplatí a kdy ne. Pokud vás událost minula, vybrali jsme pro vás to nejpodstatnější ze čtvrtečního dne.
Jaká je situace tuzemských dopravců?
Program Expertního bloku otevřel manažer Zboží.cz Milan Šmíd. Účastníkům představil výsledky expertního výzkumu, který zahrnoval údaje o dopravcích ze 4348 e-shopů. Dozvěděli jsme se například, že dominantním dopravcem na Zboží.cz je Česká Pošta s téměř 38% podílem. Milan také přiblížil vývoj nastavení dopravy a dopravních míst. Podle stávajících dat předpověděl top 12 kategorií produktů, o které budou mít uživatelé Zboží.cz na přelomu nového roku největší zájem. Jasně vedly mobilní telefony.
Jak řeší čeští e-shopaři na logistiku?
Po přednášce obchodního ředitele Zásilkovny Karla Lyčky, který upozornil na specifika vánoční sezóny, se ujala slova Simona Kijonková. Zakladatelka Zásilkovny moderovala panelovou diskuzi Expertního bloku. V ní vystupovali:
- Libor Hudeček (ZOOT)
- Milan Polák (Different.cz)
- Jan Jelínek (Alensa)
- Karel Lyčka (Zásilkovna)
- Juraj Čadecký (FactCool)
Během diskuze hovořili o expanzi do zahraničí, řešení vratek, logistických obtížích a probrali také přípravu na vánoční sezónu. Mezi tématy nechyběly ani vstupy e-shopů Zalando a AboutYou na český trh. Přestože jde o zahraniční konkurenci, měl jejich příchod i pozitivní efekt. Reklamní kampaň AboutYou například přinesla českým podnikatelům s oblečením výrazné zvýšení návštěvnosti.
Co účastníkům přinesl Inspirativní blok?
Martin Šauer začal Inspirativní blok výzkumem o dopravcích, který připravila společnost Balíkobot. Shromáždil data z 5,5 milionů zásilek. Zmínil například:
- Podíl přepravců
- Podíl zásilek do zahraničí
- Dobu doručitelnosti zásilek
- Podíl přepravců u zásilek s dobírkou
- Poměr zásilek s dobírkou a bez
- Rychlost vyzvednutí zásilek
Podíl přepravců se hodně liší v závislosti na trhu. Zatímco v Čechách drží hlavní pozici Česká pošta 30% podílem, pro přepravu do zahraničí lidé nejčastěji využívají Zásilkovnu, která má 35% zastoupení.
Co Rohlík.cz vedlo k vlastní dopravě?
Zatímco řada podnikatelů využívá externího dopravce, výkonný ředitel Rohlík.cz Tomáš Čupr šel cestou vlastního řešení.
Vedly ho k tomu tyto důvody:
- Má plně pod kontrolou zákaznickou zkušenost.
- Získává možnost rychlého dovozu.
- Na trhu nic tak velkého a flexibilního neexistovalo.
- V jeho byznyse jde o klíčovou kompetenci.
Kdy se vlastní logistika vyplatí?
Vlastní dopravu využívá už dva a půl roku také Pilulka.cz, za kterou na Eshopistovi přednášel její zakladatel Martin Kasa. Vedla ho k tomu úspora nákladů. Pro jeho objem přeprav, který aktuálně tvoří 13 vozidel, jde o výrazně levnější variantu. Vlastní dopravu Martin doporučoval jen v případě, kdy máte sklad blízko místa rozvozu, vlastní infrastrukturu, propracovaný logistický systém a procesy. Zejména to poslední zabralo Pilulce rok práce.
Proč vlastní doprava nedává smysl?
Zatímco předchozí dva speakeři využívají vlastní logistiku, zakladatel firmy DoDo Michal Menšík měl odlišný názor. Díval se na vše optikou Same Day Delivery, neboli doručení v den objednání.
Souhlasil s tvrzením, že v rozsahu do 15 vozů zvládnete dopravu zajišťovat sami. Pokud ale potřebujete větší objem přepravy (nad 100 vozů), situaci to dost komplikuje. Především kvůli sezónním výkyvům, které se v takovém množství obtížně vykrývají.
Michal posluchačům představil i očekávané trendy logistiky. Mezi ně patří:
- Utilizace volných slotů v rámci cesty/řidiče
- Pokročilé prediktivní modely v čase
- Automatizace podpůrných činností
Jak řeší logistiku mezinárodní síť obchodů s oblečením?
Juraj Čadecký, manažer logistiky společnosti Factcool, také prezentoval názor z pohledu firmy s vlastní dopravou. Na rozdíl od předchozích firem ale Factcool dováží do 5 až 6 dnů, nikoliv v ten samý den. Finančně se díky tomu společnost dostává na třetinu ceny, kterou by investovala do externího dopravce. Juraj zdůraznil výhodu úzké provázanosti logistiky a marketingu. Díky tomu marketingová podpora nikdy nepřivede množství objednávek, které by kapacita 15 tisícového skladu nedokázala pokrýt.
Přednášku zakončilo představení chystaného logistického centra s plně automatizovanou balící linkou. Cena investice? 20 milionů Eur.
Chcete se příštího Eshopisty zúčastnit ?
Sledujte akci na Twitteru, Facebooku a LinkedInu. Na našich sociálních sítích se včas dozvíte, jaká další témata a termíny plánujeme.
Napsat komentář