Digitální trendy v e-commerce: Co nás čeká v roce 2016?
Na chvíli si zahrajme na věštce: Co čeká v roce 2016 českou e-commerce a online marketing? Bude hrát větší roli mobilní reklama, video, nebo něco úplně jiného? Přinášíme přehled hlavních trendů na rok 2016.
1. Mobily dále posílí
Už v letošním roce se hojně skloňuje rostoucí počet návštěvnosti z mobilních zařízení. Ten má zatím jedinou nevýhodu: relativně nízký reálný podíl mobilů na tržbách e-shopů. V příštím roce nás ale čeká růst ve všech ohledech – poroste množství návštěvnosti z mobilů (podíl závisí na sortimentu, ale v průměru bude tvořit okolo 20 %), v konverzním poměru nebo průměrné hodnotě objednávky doženou mobily tablety a jejich podíl na obratu bude oproti tabletům minimálně dvojnásobný (už ve 3. čtvrtletí 2015 byly tablety předstiženy – viz naše analýza).
Důvodů pro růst významu mobilů je hned několik: české e-shopy si již uvědomují potřebu kvalitní mobilní verze, k čemuž je tlačí nejen zákazníci, ale také například Google svým postojem „desktop bez mobilní verze je k ničemu, ale mobilní verze bez desktopu vlastně docela ok“. Těch, kteří mobilní nakupování neřeší, tak zůstane na konci příštího roku jen naprosté minimum.
A to platí také pro marketing: V příštím roce v ČR významně přibude mobilních reklamních kampaní. Chytří marketéři se pak zaměří na to, aby využili všech mikromomentů v chování uživatelů mobilních telefonů. Budou chtít mít nejen dokonalý web (včetně jednoduchého košíku a systému platby), ale také být vidět (reklama) a být užiteční (nabídnout uživatelům přínosný obsah).
2. Videa bude víc a víc
Asi každý si všiml větší konzumace digitálních médií zejména u mladší generace. YouTube je dnes jednou z nejnavštěvovanějších stránek českého internetu a svou pozornost k videu stočili též další hráči – implementaci videa vyřešil Facebook (a přestal tím nutně posílat své zákazníky ke konkurenci) nebo Bing, svůj krok tímto směrem chystá také Google (in-SERP video advertising).
V letech 2013–2015 se počet zobrazení videa na internetu celosvětově zvýšil asi o 360 %. Předpokládáme, že i v české e-commerce se stane video v příštím roce samozřejmou součástí celkového marketingového konceptu. Zajímavé je už díky své univerzálnosti: umožňuje vám lidi inspirovat, poradit jim v případě, kdy hledají informaci, nebo jen nechat nahlédnout pod pokličku vašeho fungování. To vše může pomoci k budování vztahů mezi vaší značkou a zákazníky.
3. Propojování prodejních kanálů bude pokračovat
O multikanálovém pojetí prodeje mluvíme už několik let a dění na českém trhu nám dává za pravdu. Nejde jen o vzájemné prolínání původně retailových nebo naopak internetových obchodníků s druhým světem, kde začínají prodávat, ale zejména o očekávání samotných zákazníků, kteří (na rozdíl od nás) vůbec nepřemýšlejí v pojmech jako prodejní kanál nebo offline a online.
V roce 2016 proto očekáváme posun hned v několika oblastech. Prvním je lepší plánování a vyhodnocování reklamních kampaní, které se budou více odehrávat ve všech kanálech a jejich přínosy nebudou vyhodnocovány zvlášť za kamennou pobočku nebo e-shop. Druhý pak opět souvisí s mobily nebo chcete-li „cross-device“ přístupem k zákazníkovi – to znamená, že kampaně se nebudou odehrávat jen na billboardech, v TV nebo klasických reklamních sítích, ale jejich součástí se běžně stane mobilní reklama, video a další formáty, které zajistí plošný zásah uživatelů.
4. E-shopy se budou prodávat. A nakupovat
Pokud si myslíte, že zásadní a velké prodeje českých e-shopů (nebo také jejich konsolidace) už skončila, myslíte si něco jiného než my. Očekáváme, že také v roce 2016 bude docházet k zásadním změnám vlastníků českých e-shopů. Podobně také není ani zdaleka u konce vstup velkých retailových obchodníků na e-commerce trh, kde nás ty největší události teprve čekají.
5. Budování vztahů se zákazníkem
Příští rok bude také rokem, v němž se (nejen) velké brandy zaměří na budování ještě kvalitnějších vztahů se svými zákazníky. Pomohou k tomu technologie – stále větší orientace na analýzu dat a zjišťování informací o zákaznících umožní, aby firmy a e-shopy více personalizovaly svou komunikaci (nebo také prostředí e-shopu). Lidé tak budou méně zatěžováni nerelevantními sděleními a častěji se k nim dostane obsah, který by je mohl skutečně zajímat.
Změna samozřejmě nastane i uvnitř samotných firem. Zejména ty s patřičným informačním základem (data) a finančními možnosti se budou snažit více prezentovat v souladu s hodnotami, které vyznávají jejich zákazníci. Pro inspiraci v tomto není potřeba chodit daleko: podívejme se na Coca-Colu, která vsadila na relationship marketing několik dekád zpět. Firma nemůže marketingově využít benefity související s užíváním jejich produktu (jelikož nejsou), a tak svou značku dlouhodobě spojuje s radostí a přátelstvím. A funguje to.
6. Doprava bude ještě lepší a rychlejší
Ne, nečekáme, že nám v roce 2016 začnou po ČR létat drony. Co je ale nevyhnutelné, je další posun v nabídce i rychlosti služeb dopravců, které poskytují českým e-shopům. Důvodem jsou nejen požadavky zákazníků, kterým se doprava stejný nebo nejpozději druhý den líbí, ale také posun v nabídce služeb dopravců a dalších logistických firem – ty na sebe přirozeně vytváří tlak, což je pro zákazníka jedině dobře.
Co se stane v roce 2016? Už v roce 2015 bylo pro přední e-shopy samozřejmostí doručovat do druhého dne, logickým krokem je tak zaručit doručení ještě tentýž den nejen v rámci jednoho města, ale i na delší vzdálenosti (například mezi krajskými městy). Mělo by dojít k zjednodušení a zkvalitnění dalších služeb, jako je možnost reklamace či vrácení zboží u dopravce, dojde rovněž k rozšíření možností v oblasti doručení „na hodinu“. Jako zákazníci budeme z toho všeho významně těžit.
tom
Pecka
L.Fiedler
Mě příjde prohlubující se personalizace velmi otravná