Eshopista: Proč je Alza boží firma? 1. díl Sli.do otázek a odpovědí
Přinášíme vám první část otázek, na které se prostřednictvím Sli.do ptali účastníci Eshopista: Proč je Alza boží firma? a manažeři firmy – Petr Bena, Vladimír Dědek a Tomáš Havryluk, na ně odpovídali.
- Existuje nebo neplánujete blog “Pod pokličkou Alzy” ? Co jste zkoušeli, co se povedlo a co ne?
Petr Bena: Přednášíme na konferencích, teď jsme byli na Eshopistovi, učíme, atd. Něco si ale také musíme nechat pro sebe. Takže teď neplánujeme.
- Kde čerpáte inspiraci?
Petr Bena: Od sebe navzájem, ze světa, knih, konferencí, veletrhů, konkurence. Největší bariéra je vlastní omezení vnímání věcí kolem sebe. Stačí se začít ptát PROČ a JAK, tak jako jsme se všichni ptali, když nám bylo pět let a naše rodiče a učitele z toho bolela hlava.
- Plánujete se v rámci nedostatku vhodných lidi ještě více angažovat ve změnách ve školství?
Petr Bena: Rozběhli jsme Trainee programy pro čerstvé/budoucí absolventy vysokých škol. Zároveň jsme začali vyučovat na VŠE předmět E-commerce B2C: https://www.alza.cz/alzacz-po-pilotu-spousti-naplno-predmet-e-commerce-b2c-na-vse. Přednášíme na ČVUT, VŠE a dalších školách, začínáme spolupracovat i se středními školami.
- Ako odmenujete a ci vobec, nositela inovativnej myslienky/projektu, ak je revolucna a zrealizuje sa? Ma sancu sa tento clovek zucastnit projektoveho vyvoja?
Vláďa Dědek: Pokud je to zkušený projektový vedoucí, tak mu rovnou nabízíme, aby se stal „dýchačem projektu,“ protože v něm přirozeně hoří plamen motivace = je ideální tahoun projektu. Ve firmě máme motivační ocenění pro lidi, kteří vymysleli nebo zrealizovali změny s velkým přínosem – máme inovátora měsíce, kvartálního borce, náleží jim finanční odměna atd.
- Jaké je průměrné načtení stránky?
Vláďa Dědek: Podle Google Analytics kolem 4 sekund.
- Jak probíhá optimalizace tak velkého eshopu jako je Alza? Jaké nástroje a metody využíváte?
Vláďa Dědek: Probíhají kontinuálně, před hlavní sezónou v intenzivnější míře. Hlavní optimalizace jsou na straně IT, protože drtivou většinu core procesů drží pohromadě automatizace.
- V zahraničí se stále více rozšiřuji tzv. Messenger boty. Zvažovali jste jeho implementaci v rámci vaší komunikace?
Vláďa Dědek: Máme za sebou implementaci proof-of-conceptu chatbota pro výběr zboží, který je nasazen na produkci. Na něm jsme si osahali určité možnosti a nyní analyzujeme chování lidí. Do budoucna ale věříme lidskému přístupu, proto máme v mnoha kategoriích chat s člověkem.
- Nevyvíjíte si svůj vlastní messenger bot? Outsourcovali byste toto řešení?
Vláďa Dědek: Viz dřívější odpověď, částečně jsme outsourcovali.
- Co s regionálním rozdělením trhu (distributoři) i v rámci EU? Nakupujete sortiment tam, kde ho prodáváte?
Petr Bena: Evropská komise sice hovoří o jednotném EU trhu, ale tento často neexistuje, díky distribučním rozhodnutí jednotlivých vendorů. Postupujeme tak, aby to dávalo smysl jak našim zákazníkům, tak aby z toho byl obchodní přínos pro nás. Děláme tedy obojí – jak lokální nákup, tak i dovoz. Záleží případ od případu.
- Jak se daří vašemu prodeji parfémů? Má to pro Alzu smysl jít proti Notinu?
Petr Bena: S prodejem parfémů a kosmetiky jsme spokojeni a zároveň víme, že můžeme být lepší a větší (jak jsme několikrát zmínili na Eshopistovi). Naší ambicí není soupeřit s Notino.cz. Jdeme jinou, svojí cestou. Těší nás, když vidíme, že některé fíčury, které jsme v kategorii parfémů zavedli od nás jiní kopírují, a to včetně Notina.
- Proč je tedy Alza.cz boží firma? 🙂
Tomáš Havryluk: Dokázali jsme vybudovat největší a ziskový eshop v České republice a celé střední Evropě. V našem DNA je zabudován gen vnitřního neklidu, kdy víme, že všechno co děláme, můžeme dělat lépe. To, že rosteme „pouze“ 20–25 % ročně, je důsledkem naší vlastní nedokonalosti. To nás pohání a nehrozí, že usneme na vavřínech. Důsledkem toho je, že máme ve firmě tvůrčí prostředí. Prostředí, které vede k vymýšlení a zkoušení nových věcí. Zároveň děláme chyby, které nám umožňují jít dopředu. Pasivita a status quo se u nás ale nenosí. Je to prostředí pro chytré lidi, kteří chtějí něco vybudovat a dokázat. Podařilo se nám skloubit IT a byznys, což vede k tomu, že „ten obchod děláme prostě jinak,“ než zavedené obchodní firmy i celá řada eshopů. Používání IT principů a logiky pro byznys vede jednak k tomu, že jsme schopni vymyslet nové produkty a služby a jednak, že jsme schopni toto dělat při nižších nákladech než ostatní. Zároveň platí, že děláme pouze věci, které dávají obchodní smysl.
Napsat komentář