Využití web push notifikací v marketingu

Při prohlížení webových stránek si dnes můžete všimnout malých notifikací, které v sobě nesou obchodní sdělení. Takzvané push notifikace jsou na vzestupu a nabízejí značný marketingový potenciál.

Možnost využívat web push notifikace se otevřela až během roku 2015 – jedná se tak o poměrně novou technologii a další možnost, jak být v kontaktu se svým publikem vedle například e-mailingu. Sběr kontaktů pro oslovení je velmi snadný, nevyžaduje od návštěvníka webu žádné osobní údaje ani instalaci žádné aplikace (oproti standardním a již dříve používaným push notifikacím v rámci aplikací). Řada firem si tak již možnost oslovovat své publikum pomocí web push notifikací oblíbila a těží ze zatím menší využívanosti tohoto marketingového kanálu (běžná populace zatím není těmito notifikacemi zavalena jako třeba spamem).

Co jsou web push notifikace?

Web push notifikace potřebují ke svému zobrazení internetový prohlížeč (například Chrome), a to ať už na PC, nebo mobilních zařízeních. Ve chvíli, kdy je notifikace rozeslána, se ihned zobrazí příjemcům (v případě, že mají spuštěný prohlížeč), nebo čeká na spuštění prohlížeče a zobrazí se následně. Důležité je, že zobrazení není závislé na přítomnosti příjemce na stránce, jejímž jménem je notifikace rozeslána.

Přihlášení k odběru notifikací

Přihlášení k odběru je možné iniciovat různými způsoby:

  • zobrazením žádosti o povolení zobrazování oznámení (pokud je kliknuto na Blokovat, už nikdy se danému návštěvníkovi box nezobrazí);
  • zobrazením žádosti až po konkrétní akci návštěvníka (například kliknutí na nějaký odkaz);
  • předřazením určité formy popup okna / overlay žádosti před samotný nativní box prohlížeče (finálně je vždy potřeba povolit v něm) – toto je jediná cesta, pokud web běží na HTTP (viz dále).

Není tak potřeba zadávat žádné další osobní údaje k přihlášení. Přihlášení se týká konkrétního označení unikátního identifikátorem, který patří danému zařízení a prohlížeči. S tím se pojí i obecný problém web push notifikací – tyto vazby se totiž časem ztrácejí a sesbírané publikum tak není trvalé, ale časem mizí.

Odhlášení

Odhlášení z odběru je jednoduché a není potřeba nic speciálního řešit – vše zajišťuje přímo daný prohlížeč. Po zobrazení notifikace stačí kliknout na ikonku nastavení a odebrat povolení push notifikací.

Při standardní implementaci platí, že konkrétní zákazník – kterého dokážeme identifikovat například pomocí e-mailové adresy – není svázán s konkrétním identifikátorem zařízení/prohlížeče. Zákazníka, který požádá o zrušení odběru veškerých obchodních sdělení, tak není možné odhlásit z odběru notifikací. Toto je plně v kompetenci daného příjemce notifikací. V podobné situaci lze daného návštěvníka odkázat na snadný způsob, jak si notifikace odhlásit svépomocí.

Podpora na různých platformách

Web push notifikace jsou nyní funkční již na poměrně širokém spektru kombinací platforem a browserů. Především je důležitá podpora v rámci prohlížeče Google Chrome, který používá napříč trhem zhruba 50 % návštěvníků webu. Pro detailní informace ohledně podpory na konkrétní platformě a v prohlížeči přikládám tabulku:

Využití web push notifikací v marketingu

Jako první krok doporučujeme nastartovat sběr příjemců web push notifikací. Budování databáze chvíli trvá, ale jedná se o následně velmi stabilní a dlouhodobý marketingový kanál, nad nímž máte plnou kontrolu. Zatím neexistují žádné blokace na doručitelnost notifikací, není aplikována žádná automatická kategorizace a podobně, jak to známe například v e-mailovém marketingu.

Ze začátku je určitě vhodné posílat občasné hromadné web push notifikace na celé své publikum. Až se vaše databáze rozroste, můžete začít pracovat na pokročilejší implementaci (viz níže), díky níž lze propojit identitu zákazníka s příjemcem push notifikace a posílat tak personalizované sdělení – navíc v kombinaci s daty, která získáte trackováním pohybu po webu.

Z čeho se push notifikace skládají?

Push notifikace obsahují vždy tyto prvky:

  • titulek,
  • text,
  • obrázkovou ikonku,
  • hlavní odkaz.

Obohatit je lze například o následující možnosti:

  • akční tlačítka – vlastní text a URL,
  • velký obrázek,
  • speciální možnosti v závislosti na platformě, na kterou se posílá:
    • barva LED při přijetí zprávy na Android telefonech,
    • viditelnost notifikace (text se zobrazí i na zamknutém displeji versus po odemčení),
    • délka platnosti notifikace (pokud není zobrazena do nějakého času, je možné ji nezobrazit).

Celkově je paleta možností poměrně dost široká a lze pozorovat trend, že se push notifikace stále obohacují a příslušné nástroje tyto možnosti dávají k použití.

Implementace

Web push notifikace jsou založeny na technologii Firebase Cloud Messaging (FCM) od Google.

Samotná infrastruktura je zdarma, rozhodně je však vhodné využít některý z velké řady nástrojů, které dokážou tuto technologii využít a poskytnout příjemné grafické rozhraní pro snadnou správu celého řešení – od implementace přes akvizici publika a rozesílání zpráv až po reporting.

Před samotnou implementací je potřeba zmínit důležitou skutečnost, a to, že z technologických důvodů je potřeba, aby web, na němž chcete sbírat publikum a jehož jménem následně chcete rozesílat web push notifikace, musí být postaven na HTTPS. Většina nástrojů umí nabídnout řešení i pro weby na HTTP, ale je potřeba přijmout řadu kompromisů, mezi které patří například:

  • rozesílání zpráv ze subdomény domény rozesílacího nástroje,
  • komplikovanější přihlášení pro nové odběratele než u HTTPS (není možné zobrazit standardní nativní box prohlížeče k povolení oznámení).

Samotný proces implementace je závislý na výběru konkrétního nástroje, ale lze jej obecně shrnout do následujících okruhů:

  • konfigurace v rámci nástroje – kupříkladu výběr platforem,
  • registrace v rámci Firebase Cloud Messaging – některé nástroje tento krok usnadňují a řeší přes vlastní účet,
  • nadefinování pravidel pro zobrazení žádosti o zobrazování notifikací,
  • konkrétní forma zobrazení žádosti,
  • podoba uvítací notifikace po přihlášení,
  • úpravy knihoven, nahrání potřebných souborů na FTP a nalinkování v hlavičce webu,
  • nadefinování šablon web push notifikací pro následné rozesílky.

S hladkým průběhem procesu implementace vám rádi pomůžeme.

Pokročilejší využití

Po určité době sběru příjemců a rozeslání prvních notifikací vidíme u všech klientů dlouhodobý a poměrně stabilní trend růstu databáze. S tím přijdou na řadu i pokročilejší možnosti, které lze s web push notifikacemi realizovat.

Kromě standardních hromadných rozesílek je možné vyzkoušet například:

  • A/B testování různých sdělení,
  • časové nastavení rozesílky dle předchozího chování příjemce,
  • segmentované sdělení na základě nastavených kritérií,
  • pokročilé trackování pohybu po webové stránce,
  • automatizované zasílání notifikací dle chování příjemce,
  • propojení identity příjemce s konkrétním zákazníkem,
  • provázání komunikace s dalšími marketingovými kanály – například e-mail nebo SMS.

Většina dostupných nástrojů pro správu notifikací dává obdobné možnosti i pro tato pokročilejší využití, jde ale především o vlastní kreativitu při vymýšlení možných scénářů. Až na druhém místě jsou pak technické možnosti, které tyto nástroje poskytují a které nám tak pomáhají v následné realizaci.

Nástroje pro push notifikace

Nástrojů pro realizaci web push notifikací je na trhu celá řada, jako příklad mohu uvést následující:

Jednotlivé nástroje se od sebe většinou liší možnostmi reportingu, automatizace, předpřipravených opt-in nastavení nebo personalizace. Výhodou celé technologie je, že je zdarma, takže ceny jednotlivých nástrojů odrážejí především konkurenční výhody, které poskytují.

Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodného nástroje pro váš záměr. Daný nástroj vám také pomůžeme implementovat a nakonfigurovat tak, abyste si mohli začít budovat databázi a využívat nový marketingový kanál.

Celkem 5 Komentáře k článku

  1. Dobrý den,
    kolik procent lidí podle vašich zkušeností odsouhlasí, že chce dostávat notifikace?
    Jaká je následná proklikovost těchto notifikací?
    Je možné upravit to pole “web xyz chce Zobrazovat oznámení”?
    Děkuji.

  2. Pavel Vondruška

    Dobrý den,

    zkušenost je taková, že cca kolem 5 % návštěvníků odsouhlasí odběr notifikací.

    Proklikovost – samozřejmě velmi záleží na dané notifikaci, kvalitě (stáří) posbíraných příjemců apod., ale lze počítat s proklikovostí kolem 5 %.

    Přímo toto pole “web xyz chce Zobrazovat oznámení” nelze editovat, toto si řídí přímo vždy daný prohížeč. Lze ale řešit “předschválením oznámení”, které můžete libovolně nastylovat a umístit, ale ve výsledku se stejně vždy zobrazí toto standardní schvalovací okénko.

    Děkuji.

    S pozdravem,
    Pavel Vondruška

  3. Pěkný den, rád bych se zeptal jestli nevíte, zda je možné u některého nástroje nastavit kampaň notifikací (na webu) podobně jako třeba kampaň na FB. Tj. že po povolení oznámení se první den zobrazí notifikace 1, za 2 dny se zobrazí notifikace 2 atd.
    Díky za odpověď.

  4. Miroslav Beran

    Dobrý den,

    pokud se rozhodnu používat nějaký nástroj a bude ho potřeba někdy změnit. K čemu se Váží jednotlivé notifikace? Bude možné přejít a všechny posbírané kontakty si vzít “sebou”?

    Díky

  5. Pavel Vondruška

    Dobrý den,

    Michale, ano, tato uvítací sekvence lze nastavit snad ve většině nástrojů pro push notifikace.

    Miroslave, návaznost je na browser a zařízení. Migrace kontaktů na jiný nástroj lze většinou řešit (někdy snadněji – některé nástroje mají rovnou “naklikávací” migrační tooly, někdy složitěji).

    Děkuji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: