Vánoce se blíží, zákazníci objednají až o 25 % více zboží. Jste připraveni?

vanoce2014V posledních letech rostl počet objednávek o Vánocích vždy o minimálně 15 %. Jaká bude situace letos? Kdy budou zákazníci nejvíce objednávat? Přinášíme unikátní analýzu i názory předních českých e-shopů.

Pokud patříte mezi e-shopy, pro které je vánoční sezóna důležitá (a záporně asi odpoví jen malé množství z vás), měli byste zbystřit: srpen je měsícem, v němž by měla vaše příprava na Vánoce již probíhat, nebo přinejhorším alespoň začínat. Jak totiž vyplývá z našich statistik, prodeje e-shopů stoupají v souvislosti s těmito svátky již od prvního listopadového týdne. A ten je blíž, než by se mohlo zdát.

Generálkou bude Den dopravy zdarma

Období mezi Vánocemi a tzv. black friday (poslední pátek v listopadu po dni díkůvzdání, kdy v USA začínají výprodeje) má letos 26 dní – o jeden více než loni, ale o celých 5 méně než před dvěma lety. Pro prodejce v USA to znamená, že bude vánoční sezóna kratší, zatímco počty objednávek i průměrná útrata zákazníka jako každý rok vzrostou. To klade větší nároky na logistiku e-shopů i schopnosti přepravců.

V ČR je situace o něco specifičtější. Jak vyplývá z naší analýzy (můžete si ji projít samostatně včetně dílčích výsledků a grafů), prodeje rostou velmi rovnoměrně již od začátku listopadu až do zhruba poloviny prosince. Generálkou pro e-shopy je Den dopravy zdarma, který letos podle našich informací připadne na druhou půlku listopadu. U mnoha e-shopů dosahuje množství objednávek při této akci podobných hodnot jako před Vánoci, s čímž souhlasí také Michala Gregorová z Mall.cz: Dne dopravy zdarma jsme se loni zúčastnili poprvé. Pro zajímavost: 12. a 13. listopad se zařadily mezi 10 nejsilnějších dnů z celého roku.“

Počet objednávek o Vánocích poroste o 20-25 %

Počty objednávek o Vánocích se v předchozích třech letech zvyšovaly pokaždé velmi významně. Mezi roky 2011 a 2012 se u námi sledovaných e-shopů počet objednávek zvýšil o 15 %, mezi roky 2012 a 2013 pak dokonce o 30 %. Na základě vývoje v letošním roce odhadujeme růst o Vánocích 2014 na úrovni 20-25 %. Ten se bude samozřejmě lišit u e-shopů v závislosti na jejich letošních výsledcích i dalších faktorech, u některých námi sledovaných obchodů se počet objednávek meziročně zvýší až o 50 %.

2011-2014

Růst počtu objednávek od 1. listopadu do konce prosince

Klíčové z hlediska e-shopů budou letos o Vánocích dva poslední týdny před Štědrým dnem, které začínají pondělky 8., respektive 15. prosince. Obecně platí, že největší množství objednávek přijmou e-shopy zhruba 7-10 dní před Štědrým dnem. Potvrzují to také prodejci: „Loni byl nejsilnějším dnem 9. prosinec, druhým pak 16. prosinec, oba to byly pondělky. Toto načasování je každý rok hodně podobné,“ vysvětluje Michala Gregorová, PR manažerka v Mall.cz.

Ing. Šárka Jakoubková, PR a CSR manažerka v Alza.cz, odhaduje, že špička nastane zhruba týden před Štědrým dnem: Je to obecně týden před Štědrým dnem, kdy ještě stíháme odbavit objednávky všemi nabízenými způsoby přepravy. Letos to bude zřejmě mezi 17. a 19. prosincem, ale vše záleží na stavu zásob, vývoji kurzu koruny a třeba i počasí.“

Tip: Navštivte naši podrobnou analýzu s daty k vánoční sezóně 2011-2013.

Kdy nejpozději objednat? Jistota je 19. prosinec

U zákazníků o letošních Vánocích uspějí především obchodníci, kteří se zvládnou vyrovnat s umístěním Štědrého dne na středu. Zvládnout doručit zboží objednané o víkendu, nebo dokonce v pondělí před Štědrým dnem? A kdy má zákazník nejpozději objednat, aby měl jistotu doručení svého zboží?

Čeští dopravci i e-shopy obecně doporučují objednat nejpozději v pátek 19. prosince. Toto datum zmiňuje například dopravce DPD: „DPD vždy doručila do Vánoc všechny zásilky, které nám odesílatelé předali k doručení do 22.12. Vzhledem k možným sněhovým kalamitám ale doporučujeme objednávat do pátku 19.12,“ říká Daniel Mareš, jednatel. Podobně to s rizikem počasí vidí také Uloženka: „Pokud týden před Vánoci napadne metr sněhu, budou mít problémy s doručováním všichni včetně nás,“ vysvětluje Karel Pěnka, obchodní ředitel Uloženky.

U osobního odběru by mělo být možné zboží objednat i v pondělí 22. prosince. Tvrdí to alespoň Mall.cz: „Protože letos Štědrý den vychází na středu, je pravděpodobné, že ještě v úterý 23. 12. bude možné objednávat dárky s osobním odběrem v Praze a v pondělí 22. 12. dárky s osobním odběrem mimo Prahu,“ vysvětluje Michala Gregorová. A souhlasí také Uloženka: „Zásilky, které se u nás podají v pondělí, budou v úterý doručeny k osobním odběrům na Uložence. Na druhou stranu doporučuji podat zásilku raději v pátek s doručením v pondělí,“ dodává Karel Pěnka.

Tip: Nezapomeňte s námi konzultovat strategii vašeho e-shopu pro letošní Vánoce.

Jste připraveni?

V ACOMWARE doporučujeme klientům začít s přípravou na Vánoce nejpozději v srpnu. Kvalitní příprava je nezbytná také z důvodu rostoucích požadavků na kvalitu e-shopu ze strany zákazníků. Podle studie IBM každoročně stoupá útrata i počty objednávek, ale zhoršují se jiné důležité atributy, jak dokazuje například růst bounce rate o zhruba 6 % za poslední dva roky. „Zákazníci nemají velkou trpělivost – pokud nenajdou to, co hledají, okamžitě odchází pryč,“ říká studie. Zapomínat nesmíme ani na další trendy, jako je například radikálně rostoucí množství přístupů z mobilních zařízení.

Je váš e-shop připraven na letošní výzvy? Dejte nám vědět třeba v diskusi.

Další části naší vánoční analýzy:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: