Expanze do zahraničí: příprava krok za krokem

EU NetzwerkJste odhodláni k expanzi do zahraničí? Zvážili jste všechny příležitosti i bariéry? Pojďte se společně s námi podívat, jak byste měli při expanzi postupovat + tipy na zajímavé nástroje.

Příprava na expanzi

Rozhodnutí, zda a na kterém ze zahraničních trhů otevřít pobočku, by mělo předcházet několik základních kroků:

1. Analýza trhu

Zjistěte si, jak významnou roli hraje e-commerce ve vašem segmentu na jednotlivých trzích. Ověřte si, že je zájem o váš druh sortimentu a že cenám, za které je zboží prodáváno, dokážete konkurovat. Velkou pozornost věnujte otázce logistiky, formě plateb či zákaznických služeb. Rozdíly vás možná velmi často překvapí.

2. Analýza konkurence

Snažte se získat maximum informací o lokálních hráčích, kteří prodávají stejný sortiment jako vy. Využít můžete nejen různé nástroje, ale měli byste si najít čas také na mystery shopping a odzkoušení zákaznických služeb (vrácení zboží, reklamace).

V případě, že se na trhu aktivně pohybuje významný globální hráč (například Amazon), zjistěte více informací o jeho pozici ve vašem segmentu (dominuje?). Vhodné je rovněž analýzu kromě aktuální situace rozšířit i o blízkou minulost posledního jednoho roku či dvou let: napoví vám, jakým vývojem si váš segment prochází, kdo z konkurentů posiluje či ztrácí a proč.

3. Příprava obchodního plánu

Stanovte si hlavní aspekty svého obchodního plánu – konkurenční výhody, kterým chcete přesvědčit zákazníky, aby začali nakupovat právě u vás. Důkladně zvažte možná rizika, jako jsou vratky či reklamace zboží, platební schopnost zákazníků či náklady na provoz i zákaznický servis.

4. Příprava marketingového plánu

Připravte si strategie pro všechny typy kampaní, do nichž chcete po vstupu na trh investovat. Například v případě PPC kampaní analyzujte současný stav trhu a ve vlastní strategii reflektujte požadavky na cílové CPA. Zvažte také, zda a do jakých dalších marketingových kanálů (kupříkladu média, RTB, srovnávače zboží) budete investovat již od prvního dne či později.

5. Logistika

Co nejrychlejší doručení zboží je nejen českými zákazníky stále považováno za klíčovou vlastnost e-shopu. Při expanzi do okolních zemí budete pravděpodobně využívat centrální český sklad, důležité je však zajištění rychlé dopravy do zahraničí. Vycházejte z analýzy konkurence (rychlost doručení) a snažte se již ze startu společně s logistickými partnery usilovat o takovou dobu doručení, která bude konkurenceschopná.

6. Zajištění dalších služeb

Bariérou před vstupem do zahraničí může být nejen jazyk, ale i nároky zákazníků na zákaznický servis. Vyplatí se zajistit si nejen kvalitního překladatele, ale též právní poradenství či součinnost v oblasti zákaznických služeb.

Tip: Věděli jste, že jsme s expanzí pomáhali e-shopu VašeČočky.cz, největšímu prodejci čoček ve střední Evropě?

Nástroje pro analýzu trhu

Většinu užitečných nástrojů pro zjištění reálného stavu zahraničních trhů nabízí díky své přítomnosti na těchto trzích zejména společnost Google. Následující nástroje by vám při správném použití měli pomoci:

  1. Google Market Finder – nástroj pro analýzu objemu hledanosti klíčových slov, které souvisejí s vaším podnikáním;
  2. Google Trends – trendy ve vyhledávání v jednotlivých zemích;
  3. Consumer Barometr – informace o chování zákazníků na daných trzích;
  4. Our Mobile Planet – informace o rozšiřování a využívání mobilních telefonů v jednotlivých trzích;
  5. SimilarWeb – nástroj pro identifikaci konkurentů v daném sortimentu a získání základních informací o jejich pozici na trzích.

Tip: Nevíte si rady? Kontaktujte nás, s expanzí do zahraničí vám pomůžeme. Vybraným e-shopům zajistíme také pomoc od exportního týmu Google.

Zajímavosti z evropské e-commerce

Co byste měli vědět o jednotlivých evropských trzích? Vybrali jsme pro vás nejdůležitější zajímavosti vážící se k cenotvorbě, dopravě či konkurenci v rámci EU.

  • Cena: Nízká cena je důležitá především na trzích Jižní a Východní Evropy.
  • Platební metody: V UK se nejvíce platí kartou, v Německu naopak na fakturu.
  • Rychlost doručení: Na většině trhů očekávají doručení maximálně do 3–5 dnů.
  • Doprava zdarma: Nejvíce využívají v Jižní a Východní Evropě.
  • Konkurence: 40 % zákazníků v Evropě nakupuje na zahraničních e-shopech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Štítky: