Ecommerce Trends CEE 2014: jak se daří e-commerce v Rusku nebo Maďarsku?

ecommercetrendscee2014perex2Minulý týden jsme na polském Ecommerce Trends CEE 2014 přednášeli o specifikách české a slovenské e-commerce. Z Polska jsme si ale přivezli také zajímavé údaje o dalších trzích. Jaký potenciál má e-commerce v Maďarsku, Rusku nebo Rumunsku?

Ecommerce Trends CEE 2014 na národním stadionu ve Varšavě bylo letos zaměřeno na problematiku zahraničních trhů. Naši prezentaci o českém a slovenském trhu si můžete stáhnout zde, zajímavý je ale také pohled na současný stav a potenciál několika dalších evropských trhů. Z přednášek proto vybíráme to nejzajímavější.

Rusko – e-commerce tvoří 2 % retailu

Asi nepřekvapí, že ruský trh je tím největším ze zmíněných – alespoň při pohledu na obrat. Ten roční z e-commerce je odhadován na 16,5 miliardy amerických dolarů (zhruba 360 miliard Kč). To stále stačí pouze na 2% podíl z celého retailu, což je pochopitelné, zvážíme-li, že ze 140 milionů obyvatel doposud na internetu nakoupilo jen asi 30 milionů.

Kam může ruský trh růst? V posledních letech dosahoval meziročního růstu ve výši zhruba 25 % a podle odhadů by se již v roce 2017 mohl celkový obrat e-commerce vyšplhat na 40 miliard dolarů (880 miliard Kč). Velkou roli v tom hraje také přeshraniční prodej, který tvoří zhruba 18 % celkového obratu e-commerce. U zahraniční firmy nakoupilo již přes 1 milion Rusů a podíl přeshraničního prodeje na celkové e-commerce bude podle různých odhadů stagnovat, nebo se až zdvojnásobí. Záleží, jestli věříte pesimistům, nebo optimistům.

Optimistický je pohled na základní statistiky vztahující se k internetu. V loňském ročně použilo internet alespoň jednou měsíčně 55 % Rusů, zatímco před čtyřmi roky to bylo jen něco málo přes 30 %. Rusové také po Turecku stráví měsíčně na internetu nejvíce času, v průměru 37 hodin. A co nakupují, pokud nakupují? Vedle elektroniky je to na druhém místě oblečení a obuv, na děleném čtvrtém místě nás zaujaly například díly na auta. Nejčastěji za ně přitom platí – nabízí se říct „jak jinak než“ – až při dodání.

Ruská e-commerce v číslech:

  • Obrat z e-commerce zhruba 360 miliard Kč
  • Online tvoří jen 2 % celkového retailu
  • Z toho cca 250 miliard Kč za zboží, kolem 65 miliard Kč bylo utraceno za přeshraniční nákupy
  • Ze 143 milionů obyvatel nakoupilo online 30 milionů (nebo 23 % z populace nad 18 let)
  • Roční růst je minimálně 25 %
  • Aktuální počet e-shopů je 39 000
  • Z nich pouze 20 dělá více než 100 milionů dolarů v tržbách

Maďarsko – roste zájem o oblečení a dětské zboží

Také v Maďarsku je podíl e-commerce na celkovém retailu menší než u nás – tvoří jen 3,7 %. Dalšími statistikami je nám ale tento trh již bližší. Z necelých 10 milionů obyvatel zhruba 4,7 milionů využívá internet (jde pouze o starší 18 let). 72 % z nich nakoupilo v e-shopu alespoň jednou za poslední rok. Více než třetina nakupujících využívá vedle domácích i zahraniční e-shopy.

Pohled na populární segmenty zboží ukazuje, že nejvíce se prodávají hračky a dárky, ale také počítačové vybavení. Nejvíce roste zájem o oblečení a dětské zboží. Počet nákupů se významně zvyšuje o Vánocích, které tvoří téměř čtvrtinu objednávek a o něco málo přes čtvrtinu obratu zdejších e-shopů.

Zákazníci přitom stále více preferují vedle doručení zboží i osobní vyzvednutí, které za poslední rok zvýšilo svůj podíl o 5 % zejména úkor externích doručovacích služeb. Na zdejším trhu je zajímavá také dominance Google, který ovládá 96 % veškerého vyhledávání a 56 % majitelů e-mailů má své schránky na Gmailu.

Maďarská e-commerce v číslech:

  • Obrat z e-commerce cca 19 miliard Kč
  • Online tvoří 3,7 % retailu
  • 4,7 milionů uživatelů internetu starších 18 let
  • 72 % z těchto uživatelů nakoupilo online alespoň jednou za poslední rok
  • 37 % online nakupujících využívají domácí i zahraniční e-shopy
  • 49 % zákazníků zahraničních e-shopů nakoupí alespoň jednou za 6 měsíců

Rumunsko – platba dobírkou u 92 % objednávek

Rumunsko má dnes zhruba 19,5 milionů obyvatel a jen něco okolo poloviny z nich aktivně využívá internet. Není proto překvapivé, že podíl e-commerce na retailu je poměrně malý, pouhá 2 % (obrat 16,5 miliardy Kč). V porovnání např. s ČR nebo dalšími zeměmi je velmi nízký také počet e-shopů. V Rumunsku jich aktuálně působí okolo 4 500, o tisícovku víc než před rokem.

Ze zboží se zde nejvíce prodává oblečení, obuv, elektronika. Typický zákazník internetových obchodů nakoupí 8x ročně, ale průměrná jeho hodnota objednávky v čase klesá – ze zhruba 1 230 Kč v roce 2012 na 880 Kč v roce 2014. Necelých 21 % nakupujících také využívá zahraniční e-shopy.

A co ti, kteří zatím online nenakupují? Největší bariérou pro nákup na internetu je v Rumunsku nedůvěra v nákup zboží, které si předtím nemohou prohlédnout, dále také v bezpečnost údajů při platbě kartou a obecně nedůvěra v e-shopy jako takové. Druhý nejčastější důvod (bezpečnost platby kartou) zaujme i z toho důvodu, že podle některých údajů tvoří platba při dodání 92 % všech online transakcí v Rumunsku.

Rumunská e-commerce v číslech:

  • Obrat z e-commerce cca 16,5 miliardy Kč
  • Online tvoří 2 % retailu
  • 4 500 e-shopů (růst o 1 000 za poslední rok)
  • 50 % obyvatel využívá internet, meziročně roste o zhruba 10 %
  • 27 % uživatelů internetu nakupuje
  • Průměrně 8 nákupů ročně, stejná hodnota v letech 2011-2013
  • Hodnota průměrného nákupu klesá – ze zhruba 1 230 Kč v roce 2012 na 880 Kč v roce 2014
  • Necelých 21 % nakupujících využívá zahraniční e-shopy
  • 92 % zákazníků využívá platbu při dodání

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *